Herättelen vanhaa ketjua, kun on Gobin kanssa otsikkoa myöden vastaavat suunnitelmat ja en ihan heikosti toimivaa järjestelmää haluasi. Kaikki on vielä ajatuksen tasolla ja kaikkea pystyy muuttamaan.
Mielenkiintoinen ketju, mutta pari asiaa jäi epäselväksi.
- Onko tämä (hybridi)varaajan ja invertteripumpun heikko toiminta yhdessä vain Niben vaiko kaikkien valmistajien ogelma?
- Mitkä pumput toimisivat ketjussa esitetyn tyyppisellä kytkennällä?
- Millainen kytkennän sitten pitäisi olla ilman, että tarvitsee rakentaa omaa säätöjärjestelmää?
- Miten Gobin järjestelmä on loppujen lopuksi pelannut?
Eikö tämä ongelma paranisi huomattavasti jo sillä, että ottaisi pumpun paluun lämmityskierron paluusta T-haaralla eikä varaajan alaosasta? Tuo latausnopeuden A>>B ongelma toki osittain säilyisi.
Mikä varaajan lämpökerrostumisen arvo edes on, jos tarkoitus ei ole ottaa käyttövettä suoraan ylimmästä kierukasta? Toiminta on vähän puskurivaraajan tyyppistä.
Vastailen nyt sen perusteella mitä on tässä vajaan neljän vuoden aikana tullut järjestelmää ajettua.
- Onko tämä (hybridi)varaajan ja invertteripumpun heikko toiminta yhdessä vain Niben vaiko kaikkien valmistajien ogelma?
- Mitkä pumput toimisivat ketjussa esitetyn tyyppisellä kytkennällä?
- Millainen kytkennän sitten pitäisi olla ilman, että tarvitsee rakentaa omaa säätöjärjestelmää?
- Miten Gobin järjestelmä on loppujen lopuksi pelannut?
Taitaa olla kaikkien invertteripumppujen ja varaajien yhteentoimivuuden kanssa hieman säädettävää, ongelmana tai heikkona toimintana en sitä näe. Erilaisiin kytkentöihin en ota kantaa, se varmasti on mitä haluaa ja mitä valmistaja suosittelee, sitten otat siihen mukaan tässäkin ketjussa esitetyt kytkennät ja soppa on valmis.
Itse halusin varaajan, sen hinta oli 6-7% luokkaa koko lämmitysrempasta ja budjetti ei siihen kaatunut. Sen tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, toki siihen saa kytkettyä lisävastuksia pumpun ongelmatilanteita varten, käyttöveden esilämmitystä, aurinkolämpöä ja vaikka mitä. Järjestelmä on pelannut hyvin, nuo esittämäsi kuvan kierron säädöt kun saa kohdalleen. Reilu viikko sitten hajosi vaihtoventtiili, muovinen kara murtui ja jumittui osittain käyttövedelle. Osa ja työ meni Kaukoran piikkiin.
Eikö tämä ongelma paranisi huomattavasti jo sillä, että ottaisi pumpun paluun lämmityskierron paluusta T-haaralla eikä varaajan alaosasta? Tuo latausnopeuden A>>B ongelma toki osittain säilyisi.
Tuokin on varmaan miten haluaa tehdä, se paluuvesi on kumminkin viileintä varaajaan tulevaa vettä ja asettuu sinne pohjalle, siitä se menee suoraan pumpulle. Muutama puristeosa ja saattaa olla kalliimpi haaroittaa T-haaralla.
Mikä varaajan lämpökerrostumisen arvo edes on, jos tarkoitus ei ole ottaa käyttövettä suoraan ylimmästä kierukasta? Toiminta on vähän puskurivaraajan tyyppistä.
Ylimmän kierukan tarkoitus olisi meilläkin ollut käyttöveden esilämmitys, mutta sille ei ole ollut tarvetta. Nuo kierukat myös vie sen verran tehoja varaajasta, että sen lämpötila romahti. Vaatisi siis kierukoiden ja pumpun väliin sekoitusventtiilin säädettynä esim. 20C. Pumppu kykenee tuottamaan sen verran paljon lämmintä vettä, että turhia virityksiä. Erilaisilla ajastuksilla ja säädöillä voi käyttöveden tarvetta ohjata päivän aikana. Nythän tuo meillä toimii isona puskurina, välillä on asteminuutit tippuneet käyttöveden teon aikana alas, varaaja on paikannut lämmöntarvetta sillä aikaa.