Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: UUdiskohteeseen pumpun valintaa  (Luettu 7596 kertaa)

Poissa mrjj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 80
  • Maalämpöfoorumi
UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« : 03.09.14 - klo:11:27 »
Oli lähtökohtana VILP mutta lähdimme nyt rohkeasti MLP ratkaisuun lennosta muuttamalla suunnitelmaa.
Parin viikon päästä tulee kaivo 210m, ennakoitu pehmeän maan osuus harjulla kun ollaan on 20-40m joka putkitetaan lisähintaan.
Tuo iso hiekkamaan osuus oli se miksi MLP ei kuulemma ole edes mahdollinen.

Lämmitetty nettoala 229.7m2 3krs huonekorkeudet normaalit 2.5m, tilavuus 570m3, normaalit (pienet) ikkunat.
Paikkakunta Tampere. Vesikiertoinen lattialämmitys (2 krs betoni, 1krs puu)
Varaus autotallirakennus 35m2.

E-todistuksesta poimittua:
Sähköenergian tarve vilpillä lämmitykseen 19800kWh, puulla 3300kWh yht 23170kWh
Tilojen lämmitys 12043 kWh/v, ilmanvaihto 4631kWh/v, Käyttövesi 4200kWh/v
ulkos 0.15, yp, 0,08, ap, 0,16, ikkunat/ovet 1.0
Tilojen lämmitys 6.43 kW
Ilmanvaihdon lämmitys (jälkilämmityspatteri) 2.53
Lämmin käyttövesi 42.04
Jäähdytys 0
Rakennuksen lämmitystehontarve 56,51


Mitä pumppua suosittelette ? Ostan pumpun erikseen ja kaivon erikseen ja kohdetta urakoiva putkari asentaa kaiken putkityön.

Tähtäimessä 3 suunnilleen samanhintaista, vaikea keksiä eroja. Millä perusteella noistaa osaa valita ?
Nibeä on tosi paljon ja maahantuojan supportikin olemassa saatika sitten foorumeilla käyttäjien omat verkostot.
Bosch ja Danfoss nojaa (pelkästään?) jälleenmyyjiin.

Nibe F1245 8kW 6180€
Danfoss DHP-H 8KW (Lienee sama kuin Thermia Diplomat TWS 8kW) 6150€
Bosch COMPRESS 5000 LW/M 7KW (Lienee sama kuin IVT Greenline HE C7) 6160€

Mulla on Thermia, Nibe, IVT myyjien avaimet käteen tarjoukset ja mitoitukset, kate on nyt maksajalle  liian suuri et uudiskohteessa on pakko mennä tee-se-itse hankintaan. Ei saa mitään kotitaloustukiakaan uuteen. Jos olis remppakohde niin saisi joku tehdä kaiken ilman muuta.
« Viimeksi muokattu: 03.09.14 - klo:16:15 kirjoittanut tomppeli »
Nibe F1245-8 + 210m vm2015 okt Tre 229m2,3krs lattialämmitys. Enervent Pelican HP Greenair.

Poissa jupesu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #1 : 03.09.14 - klo:12:16 »
Pakko kysyä että oletko alalla jollakin tapaa kun noin fakta tietoa on että kate on huikea alan ammattilaisilla jotka tarjoavat avaimet käteen paketin?

Sä oot just se kauhukuva meille ammattilaisille. Käytät meitä konsultointiapuna ja huudatat sitten hinnan ja kaupan päälle mainostat vielä että kauhea kate vaikka mitään luullisin hajua sulla ei ole miten tää bisnes hoituu.

No on sulla nyt onneksi putkimake siellä nättejä liitoksia tekemässä... :D


Poissa mrjj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 80
  • Maalämpöfoorumi
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #2 : 03.09.14 - klo:13:12 »
Ei ollut aikomuskaan hyökätä ketään kohtaan, editoin hieman tekstiä.
Miten pitisi toimia mielestäsi ?  Oletko rakentanut itse pitkään aikaan ja olet tietoinen millainen tuska ja valinnan runsaus on edessä ja jokainen seppä myy oaa ehdottomasti parastaan. Itse on tajuttava milloin jysäytetään.

Kyllä ensin kysytään tarjoukset merkittävimmiltä tarjoajilta ja kahdelta parhaalta uudestaan mahdollisuus vielä hioa.
Mutta jos "konsultoinnille" ja takuille jotka nekin jää kotivaakutsen omavastuun kattamiseen, jää maksajasta liikaa niin sitten keksitään muuta.

Mitoitusohjelmat löytyy netistä monesta paikkaa ja myös porakaivourakoitsijoilla on.

Anteeksi nyt jos se loukkaa sinua kun kyselen vinkkejä muilta samassa tilanteessa olevilta.

Toistakytä vuotta on mm. vähittäiskaupan yrittäjänä tullut oltua että kyllä kaikkea on nähty ja koettu.
Nibe F1245-8 + 210m vm2015 okt Tre 229m2,3krs lattialämmitys. Enervent Pelican HP Greenair.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 057
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #3 : 03.09.14 - klo:15:40 »
MRJJ on oikeilla jäjillä. Asiasta käytiin sanailua jo vuonna 2008  :D

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3315.10

Noista vaihtoehdoista ehdottomasti Nibe.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

justus01

  • Vieras
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #4 : 03.09.14 - klo:15:47 »
Valitsisin noista vaihtoehdoista Niben, joten nykytiedoillani osaa moittia. Kehuskelemaan ei viitsi ryhtyä. 
Danfossista en tiedä mitään, enkä tunne ketään jolla sellainen olisi...
Bosch on niissä testeissä mitä minä olen nähnyt sijoittunut aika heikosti. Hyötysuhteet nykyisten maalämpöpumppujen heikoimmasta päästä.

Mikäli vieläkin hinnat ahistaa niin myös Nibestä löytyy riisutumpi edullinen malli F1226...jos tekniikka, säätäminen, logittaminen yms  ei kiinnosta.
http://www.taloon.com/tuotteet/maalampopumppu-nibe-f1226-8-kw/LVI-5361544/

Ihan tarkalleen ottaen en tiedä mitä siinä menettää, jos ottaa tuon F1226:sen eikä F1245.
Olisiko portaattomat kiertovesipumput? Viilennyksen ohjauksen? 4:n lämmityspiirin ohjauksen?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 677
  • Vanha pieru!
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #5 : 03.09.14 - klo:16:14 »
Oli lähtökohtana VILP mutta lähdimme nyt rohkeasti MLP ratkaisuun lennosta muuttamalla suunnitelmaa.
Parin viikon päästä tulee kaivo 210m, ennakoitu pehmeän maan osuus harjulla kun ollaan on 20-40m joka putkitetaan lisähintaan.
Tuo iso hiekkamaan osuus oli se miksi MLP ei kuulemma ole edes mahdollinen.

Lämmitetty nettoala 229.7m2 3krs huonekorkeudet normaalit 2.5m, tilavuus 570m3, normaalit (pienet) ikkunat.
Paikkakunta Tampere. Vesikiertoinen lattialämmitys (2 krs betoni, 1krs puu)
Varaus autotallirakennus 35m2.

E-todistuksesta poimittua:
Sähköenergian tarve vilpillä lämmitykseen 19800kWh, puulla 3300kWh yht 23170kWh
Tilojen lämmitys 12043 kWh/v, ilmanvaihto 4631kWh/v, Käyttövesi 4200kWh/v
ulkos 0.15, yp, 0,08, ap, 0,16, ikkunat/ovet 1.0
Tilojen lämmitys 6.43 kW
Ilmanvaihdon lämmitys (jälkilämmityspatteri) 2.53
Lämmin käyttövesi 42.04
Jäähdytys 0
Rakennuksen lämmitystehontarve 56,51
Koetin tehdä tähänkin mitoituslaskelman ja päädyin suunnilleen samoihin, kuin  se mitä tuossa ylempänä kerrot.
Liitin tulosteen aloitusviestiisi.
Tässä ilmoittamassasi "yht 23170kWh" ei ilmeisesti ole autotallivaraus ja lämmönsiirtokanaali ( 10 metriä ) mukana.

Tämäkin laskelma on vai suuntaa antava, ei mikään takuumitoitus!

Poissa mrjj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 80
  • Maalämpöfoorumi
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #6 : 03.09.14 - klo:21:33 »
Tomppeli: juu ei ole mukana, varaus puhtaasti ajattelin pumpun teholuokan suhteen huomioitavaksi. Siellä talousrakennuksessa ei tarvi 25astetta pitää toki.
kanaali oli niin kallista ja tarkka sijainti auki niin ei sitäkään tehty, reikä porattiin muiden läpivientien mukana valmiiksi ja tulpattiin kellarin seinään.
Kiitoksia laskelmasta, hommahan selkeni heti kerrasta teholuokka ok ja laite valinta suoritettu.
Nibe F1245-8 + 210m vm2015 okt Tre 229m2,3krs lattialämmitys. Enervent Pelican HP Greenair.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 677
  • Vanha pieru!
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #7 : 03.09.14 - klo:22:02 »
Tomppeli: juu ei ole mukana, varaus puhtaasti ajattelin pumpun teholuokan suhteen huomioitavaksi. Siellä talousrakennuksessa ei tarvi 25astetta pitää toki.
Tarkoitat At -varaus osaa..?
Siihen olin valinnut +12C sisälämpötilan. Onko virhe?
Onko muita virheitä?
Jos on virheitä lähtötiedoissa, kerro, ne voi korjata helposti.

Poissa sakic

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 24
  • Maalämpöfoorumi
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #8 : 03.09.14 - klo:23:10 »
Oletko rakentanut itse pitkään aikaan ja olet tietoinen millainen tuska ja valinnan runsaus on edessä ja jokainen seppä myy oaa ehdottomasti parastaan. Itse on tajuttava milloin jysäytetään.

Aivan sama kokemus, mikä tälläkin foorumilla on allekirjoittaneen toimesta jo monta kertaa tullut todetuksi ja ääneen poratuksi. Luotettavan ja puolueettoman tiedon saaminen todella hankalaa ellei mahdotonta, niinpä sitä voi sitten vain koittaa itse pähkäillä eri suunnista tulleesta tiedosta ja tarjonnasta jonkinlaisen ratkaisun. Päädyin pitkän ja tuskallisen väännön jälkeen samaan; hankin kaivon talvella porausfirmalta kun se sesongin ulkopuolella pitäisi olla edullisimmillaan, pumpun ja varaajan kontaktien kautta ja luultavasti samaa merkkiä mitä tässäkin ketjussa suositellaan sekä asennuksen aikanaan jostain. Eiköhän jollekin siitäkin hommasta raha kelpaa sen leipätyön työnantajan maksaman palkan lisäksi.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 430
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #9 : 04.09.14 - klo:00:16 »
Oletko rakentanut itse pitkään aikaan ja olet tietoinen millainen tuska ja valinnan runsaus on edessä ja jokainen seppä myy oaa ehdottomasti parastaan. Itse on tajuttava milloin jysäytetään.

Aivan sama kokemus, mikä tälläkin foorumilla on allekirjoittaneen toimesta jo monta kertaa tullut todetuksi ja ääneen poratuksi. Luotettavan ja puolueettoman tiedon saaminen todella hankalaa ellei mahdotonta, niinpä sitä voi sitten vain koittaa itse pähkäillä eri suunnista tulleesta tiedosta ja tarjonnasta jonkinlaisen ratkaisun. Päädyin pitkän ja tuskallisen väännön jälkeen samaan; hankin kaivon talvella porausfirmalta kun se sesongin ulkopuolella pitäisi olla edullisimmillaan, pumpun ja varaajan kontaktien kautta ja luultavasti samaa merkkiä mitä tässäkin ketjussa suositellaan sekä asennuksen aikanaan jostain. Eiköhän jollekin siitäkin hommasta raha kelpaa sen leipätyön työnantajan maksaman palkan lisäksi.

Tuossa erillisasennuksissa vaan voi tulla takuun kanssa ongelmia jos putkari pimeenä tekee jotain väärin ja homma ei pelitäkkään
niin kuin sen pitäisi. En nyt tarkoita että se asennus olisi verokortitonta tapauksessasi, vaan itse sortuisin varmaan tuohon
halvempaan vaihtoehtoon jossa säästäisi.

Poissa Seagear

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #10 : 04.09.14 - klo:12:39 »
Oletko rakentanut itse pitkään aikaan ja olet tietoinen millainen tuska ja valinnan runsaus on edessä ja jokainen seppä myy oaa ehdottomasti parastaan. Itse on tajuttava milloin jysäytetään.

Aivan sama kokemus, mikä tälläkin foorumilla on allekirjoittaneen toimesta jo monta kertaa tullut todetuksi ja ääneen poratuksi. Luotettavan ja puolueettoman tiedon saaminen todella hankalaa ellei mahdotonta, niinpä sitä voi sitten vain koittaa itse pähkäillä eri suunnista tulleesta tiedosta ja tarjonnasta jonkinlaisen ratkaisun. Päädyin pitkän ja tuskallisen väännön jälkeen samaan; hankin kaivon talvella porausfirmalta kun se sesongin ulkopuolella pitäisi olla edullisimmillaan, pumpun ja varaajan kontaktien kautta ja luultavasti samaa merkkiä mitä tässäkin ketjussa suositellaan sekä asennuksen aikanaan jostain. Eiköhän jollekin siitäkin hommasta raha kelpaa sen leipätyön työnantajan maksaman palkan lisäksi.

Kauppias saattaa sortua alimitoitukseen jotta hinta jäisi alemmaksi ja olisi suuremmat mahdollisuudet saada kaupat kotiutettua.
Tomppeli mitoittaa reilulla varmuuskertoimella ja ilmoittaa silti disclaimerina että mitoitus on suuntaa antava. Vaikka neuvot ovat ilmaisia eikä ole (kai) ns. penniäkään kiinni niin sanomista tulee helpommin ali- kuin ylimitoituksesta.

Kummassakin tapauksessa on ns. oma lehmä ojassa. Laitteiston tilaaja joutuu sitten tasapainoilemaan tässä välissä ja suodattamaan saamaansa tietoa parhaansa mukaan. Ilman muuta ylimitoitus on parempi vaihtoehto kuin reilu alimitoitus, varsinkin jos ylimittaisen laitteiston saa kohtuullisella lisärahalla. Uudisrakennuksen kokonaisbudjetin suhteen puhutaan kuitenkin ehkä 1% suuruusluokkaa olevasta summasta jos halutaan varmistaa ettei mitoitus jää vajaaksi. Vaimon valitsema keittiö sen sijaan voi olla 10% kokonaisbudjetista  ;)
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: UUdiskohteeseen pumpun valintaa
« Vastaus #11 : 04.09.14 - klo:21:28 »
Yks huomioitava asia on että näitä ei saa edellenkään asentaa ilman kylmälupia. Yli 3kg laitteitakin asentaa moni maalämpöfirma ilman riittäviä lupia. Ihmettelen miten maahantuojat eivät kontrolloi omia jälleenmyyjiään??
Esim Nibe saattaa jossain vaiheessa alkaa kyselemään kuka on asentanut ja siten välttää takuukorjaukset. Ihan vaan tiedoksi..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *