Ensinnäkin tuo asennus on MIELESTÄNI virheellinen siltä osin, että se on sarjaan kytketty. Ensinnäkin tuo ensimmäinen kaivo saattaa olla vaarassa esim jäätyä, jolloin sen kohdalla voi tulla eteen piaankin jopa koko putkiston uusiminen. Epäilen suuresti, että esim VIESSMANNin ihan Suomessakaan oleva tekninen osasto tuollaista asennusta suosittaa tekemään. Sen tiedän, että Euroopassa tehdään paljon asennuksia esim työntämällä aina reiät täyteen betoniittia ja reiän maksimi syvyys lienee tuon betoniitin paineenkin määräämänä luokaa n 100m, +- 20m ja reikiä tehdään tehon mukaan "universal käyttöohjeen mukaan" esim 2-32 kpl. ja niillä saattaa tilanne olla toinen, kun ei se betoniitti tuossa enää jäädy veden tapaan käyttäytyen, ja voidaan sitten varmaan niitä ketjuttaakkin. Mutta meillä on homma mielestäni ihan "NO ; NO". Vesi jäätyy ja rikkoo lopulta kaiken. Tätä palstaa käsittääkseni luetaan nykyään myös Viessmannilla tuolla Suomen päässä, niin on ihme, jos ei joku tällaista suhausta pysty saattaamaan asialliseen lopputulokseen. Ensimmäisenä kun kysyt noista "Mitä muita ongelmia", niin ei tuossa varmaan muita ongelmia olekkaan. Mulla oli vain sellaisia "suosituksia" olemassa, kun porari tuli pihalle. Eli se sano, että jos naapurin kaivo pilaantuu, niin matkaa sitten pitää olla siihen joku tuollainen 40m tai vastaavaa. Noh mulla on tuolle omalle vesikaivolle nykyään lämpökaivojen reiltä n 12-15m molemmilta matkaa ja sanoin sille, että: "Ala sä vain porata siitä ja siitä. Kaivot tulee näihin paikkoihin ja kattotaan sitten veden makua, jos ei alta 6 viikon ala selvitä, niin sitten mietitään uudestaan. No se kysy, että mites naapurin kaivot. Johon sitten, ett' tuohon suuntaan 125m ja tuohon sitten 80m ja 95 m, kuten poraussuunnitelman kartta osoittaa. Mulla on kaivojen välinen etäisyys siis n 15m, 15m, 15m melkein tuollainen kolmiokytkentä. Juomakaivosta tulee vettä 2000 L/tunti ja sen poraaminen piti lopettaa, kun vettä tuli ympäriinsä sen verta, ettei järkeä enämpi työntää. Molemmat lämpökaivot tuli tuosta 15m sätelle ja niistä tuli vettä sellaista 100 L/h luokkaa ja missään vaiheessa tuon 2 päivän porauksen aikana ei tullut veteen mitään muutosta.
Sitten vaikka asiaan. Tuollainen 540m lenkki pyöritettäväksi 10 kW pumpulla, joka on siis suunnittelupöydältä lähtenyt noille max 250m arvoille kiertovesi 1 pumpun osalta, niin on melkoisen humoristinen esitys ja tulee mieleen, että TROLLIT voi myös yrittää saastuttaa joidenkin mainetta laajaltikin netin välityksellä, kun se on niin niin helppoa. MIELESTÄNI on esim suunnittelussakin ihan arvokasta ottaa huomioon, että sellainen "EURO"pumppu pyörittää aivan mitättömällä teholla 2x250m piiriä, joka voidaan tehdä myös 1x500m tietysti, jos pumppu on "SUOMI" voimapumppu puhkuu ja puhaltaa. Hyvää tuossa on tietty se, että aktiivimetrit on sitten sen (110+50)x2, jos maa ei kylmene alle kaivon sitten. Tilanne on kuitenkin, että sulle tuo "Suhari" on sanonut, että VIESSMANNin maahantuojan mukaan on ihan jees laittaa meidän 10 kW pumppu 270m pystykaivoon, kun ei edes 17 kW pumppu riitä sille lähellekkään.
Mulle tehtiin jo 125 m mitalla suosiosta 2 kaivon laskelma ja siihen ei MISSÄÄN tapauksessa ollut tuollaine sarja edes ajatuksissa.
Sähän voisit kyllä vastata tähän ihan rehellisestikin.
Oletko TROLLI?
Ja tämä ihan siitä syystä, että pidän itse tuota Viessmannia oikein erinomaisena "laatupumppuna". Ehkä sitten maksaa sen yli 100 € enemmän, mutta olen vain itse varsin tyytyväinen ollut kaikin puolin. Ja en millään usko, että tuollainen suunnitelu olisi lähtöisin Viessmannin taholta. Lienee ihan omia Maaalämpö trku keksintöjä sitten koko asennus. Ja jos näin on, niin sanoudun irti kaikista suosituksista sinne suuntaan laittamiini linkkeihin. Noh laitetaan tähän sen vertra vielä, että se asentajahan on loppupeleissä täysin vastuussa omasta ammattiosaamisestaan ja kyvyistään.
Olipas muuten helpottavaa sanoa noin....