Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Anturin sijoitus  (Luettu 6012 kertaa)

Poissa Hossi

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Anturin sijoitus
« : 03.09.15 - klo:19:02 »
Tuli tässä mieleen kun toi talvi ja kylmät lähestyy sekä sähkömittarin valo alkaa välkkymään kiivaammin, että mihinkä lämmityspiirin anturi kannattaisi tällätä?

Eli mulla patteri- sekä lattialämmitys. Lattialämmityksen anturi on luonnollisesti suntin jälkeen putkessa mutta mihinkä patterilämmityksen anturi? Ensiks anturi oli kiertovesipumpun vieressä paluuputkessa, sieltä siirsin mahdollisimman lähelle puskurivarajaa. Jäspin pöntössä päällä on kuitenkin reikä ilmeisesti lämpömittaria varten ja tämä ylettyy pohjalle asti. Kannattaisiko anturi tunkea sinne?

Vielä tarvis saada kulutusta hilattua alaspäin 😀

Poissa OilToSoil

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Anturin sijoitus
« Vastaus #1 : 04.09.15 - klo:09:29 »
Itse kokeilin monia eri paikkoja, mutta anturi on nyt puskurin alaosan anturitaskussa.
Kokeilin puskurin puolivälin yläpuolella olevaa taskua, mutta ei siitä mitään tullut, ei pelittänyt.
Joskus oli vähän aikaa puskurin alaosaan palaavassa putkessa, mutta ei siitäkään vastaavaa hyötyä ollut.

Varmaan asiaan vaikuttaa, että minkälaiset kytkennät on kyseessä.
Itsellä on puskuri neliputkikytkennällä.
Stiebel Eltron WPC 10 + SBP 400 E puskuri, 60-luvun talo 240 m², lattialämmitystä ja pattereita

Poissa Hossi

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Anturin sijoitus
« Vastaus #2 : 04.09.15 - klo:21:02 »
Itse kokeilin monia eri paikkoja, mutta anturi on nyt puskurin alaosan anturitaskussa.
Kokeilin puskurin puolivälin yläpuolella olevaa taskua, mutta ei siitä mitään tullut, ei pelittänyt.
Joskus oli vähän aikaa puskurin alaosaan palaavassa putkessa, mutta ei siitäkään vastaavaa hyötyä ollut.

Varmaan asiaan vaikuttaa, että minkälaiset kytkennät on kyseessä.
Itsellä on puskuri neliputkikytkennällä.

Samma här, neliputkikytkentä minullakin on. Jäspin pöntössä ei ole anturin paikkaa pöntön alaosassa, päällä on kyllä lämpömittarin reikä ja se kait ulettuu alas asti. Katson nyt kuinka pelittää varaajan päällä paluuputkessa ja sitten koitan tuota pääli reikää.