Morjens,
Asukkeja talossa on kuusi mutta karjaa ei ole kuin kissa

Vettä on mennyt joku 130-140m3 vuodessa.
Ei se 60 astetta käyttövedelle nyt mikään sellainen ehdoton ole - muttama aste vähempikin toki kelpaa. Tarkoitus oli vain sanoa, että ns. kuumaakin vetta joskus haluan eli pelkkä sellainen pytty missä on jotain kädenlämpöistä vettä ei oikein vastaa minun käsitystäni kuumasta vedestä. (Tätä nykyistä edeltävässä öljylämmitystalossamme oli 70-luvun alun Högfors kattila eikä lämpimälle käyttövedelle ollut mitään tuollaista sekoitusshuttia tai miksi sitä kutsutaan. Eli käytännössä kraanasta tuli haluttaessa suurinpiirtein kattilaveden lämpöistä tavaraa - ~80 asteista. Se oli mielestäni ns. kuumaa vettä se

)
Lämpimän käyttöveden kierto tönössä myös on (kun pannuhuoneesta on niin turkasen pitkä matka kyökkiin). Tiedän, että se on tehosyöppö mutta se sitten vaan on.
Jollain lailla tuollainen kompakti yhden paketin ratkaisu kyllä vanhaa öljylämmitäjää miellyttää - eli joku LämpöÄssä VSI tai VMI, Oilon Geppro MH tms.
Jos esim. Lämpöässä VMI:tä katsoo, niin pitäisikö se sitten olla 9 vai 11? Yleismoderaattori/konkari tomppelin laskelmassa (joka löytyy jostain tuolta threadin yläpäästä) sanotaan, että täystehovehkeen pitäisi olla 10.5kWattinen, eli VMI9 olisi hiukan niukka? Toisaalta en minä kyllä ole tuota laskennallista 4000 litraa öljyä vuodessa saanut oikein palamaankaan. Vuodet toki eivät ole veljeksiä ja 2010 kaltainen talvikin varmasti taas tulee. Eli jos on se VMI11 niin onko se raakasti ns. ylitehoinen ja onko siitä joku haitta (muu kuin tod. näk. korkeampi hinta)?
Mutta ei se erillisistä laatikoista koottu ratkaisukaan poissuljettu ole -pannuhuoneessa kyllä on tilaa. Silloin se olisi varmaan Niben 4-16 invertteri (tai 3-12 jos se joskus tulee suomeen), 300l varaaja, 100l puskuri ja kourallinen erilaisi suntteja sun muita jotta saadaan nuo tarvittavat 3 erillistä lämmityspiiriä aikaiseksi.
Jotenkin myös tuo kotimaisuusaspektikin viehättää (vrt. tomppeli:n kommentti tuossa toisessa keskustelussa jonka jm82 tänne linkitti). Tosin pitää kyllä sanoa, että tämän hintaluokan hankinnoissa ei mielestäni pidä lähteä hommia sotkemaan s.e. ottaa kotimaisen vaikka se onkin vähän kalliimpi ja huonompi. Hyvästä laadusta toki olen valmis maksamaan.