Sain vihdoin Niben sähkömittarin lukemat kantaan joten jonkunlaista karvalakkiCOPpia pääsee laskemaan lennossa.
Tästä tulikin hyvä esimerkki siitä miltä maailma näyttää jos sitä miettii B0W35 näkökulmasta vs. todellinen tilanne jolloin kaikki riippuu kaikesta:
Aikavälillä 03:15- pumppu rupeaa kiihdyttelemään 20Hz->54Hz (1%->34%) (johtuu eilisestä on/off kokelusta ja sen seurauksena tipahtaneista asteminuuteista), mutta tuossa näkyy hyvin miten pienemmällä teholla keruun lämmöt pysyy selkeästi korkeampina ja kuumakaasu viileämpänä, samoin keruu- ja lj-pumppujen kulutusten nousu laskee kokonaishyötysuhdettä, jolloin käyrä on täysin päinvastainen edelliseen verrattuna: COP onkin parhaimillaan pienimmällä teholla. Lähtö lauhduttimelta pysyy käytännössä vakiona. Tämä käytännön kokemus ei anna mitään syytä ajaa pumppua isommalla teholla ainakaan COP:in paranemisen takia.
edit. korjasin lukemat kannasta tarkistuksen jälkeen 50Hz->54Hz ja 30%->34%
edit2. Niinhän siinä kävi mitä vähän pelkäsin, virtausmittauksista löytyi systemaattinen virhe kalibroidessani niitä uusimman pollucomini kanssa.
Tästä tulikin hyvä esimerkki siitä kuinka helposti omat mittaukset menee ns. metsään.
Pienillä virtauksillla lukemat oli täsmälleen samat, 500l/h virhe n. 4% ja 1000l/h jo n. 8% alaspäin. Tästä johtui edellissä kuvaajassa näkyvä
COP:in jyrkkä lasku, koska lauhdutinvirtaus lukemat ovat virheellisiä l. liian pieniä. Ja virhe kasvoi mitä isommaksi kompressorin teho nousee -> isompi lauhdutinvirtaus.
Merkkasin kuvaan esimerkin virheen suuruudesta 06:00-06:30.