Minäkin olen hiljaa mielessäni ihmetellyt että mihin tarvitaan / kuka haluaa (lämmityskaudella) ajoittain käyvää inventteripumppua?
Eihän sen todellakaan kuulu sammua pakkaskeleissä tai koko invertterin idea on turha. 
Softaihmisenä ja invertteripumpun omistajana on pakko hieman puolustella niben inssejä. Vaikka nykyinen softa ei ole missään mielessä täydellinen, niin ei se nyt niin huonokaan ole:
(jos otetaan pois n. kerran päivässä tapahtuneet 'ennenaikaiset' pysähdykset, niin yli 80% ajastaan on pumppu toiminut ihan ok)
Edellisen vuorokauden -22-24 pakkasilla on lauhduttimelta lähtevä vesi pysytellyt vain n. 0.1-0.3 astetta yli pyydetyn menolämpötilan (tuo ero tulee siitä että osa lämmöstä imetään varaajaan)
ja kaivosta tuleva vesi on tukevasti plussalla (1.5C). Keskimääräinen antoteho pumpulta on n. 5kW ja ottoteho n. 1kW. (+- 10%)
Antotehoreserviä invertterissä on vielä yli 2kW, joten vastaavaan tehontuottoon pitäisi toimintaa verrata 8kW on/off pumppuun?
Osaisko joku perustella miksi on/off olisi millään mittapuulla mitattuna parempi kuin nykyinen 'huono' invertteri, jos unohdetaan muutaman satasen hankintahintaerot.
-off tilan aikaiset asteminuutit on korvattava huomattavasti pyyntiä korkeammilla lämpötiloilla. invertteri 1-0
-n.8kW antoteho varmasti kylmentää kaivoa enemmän, toisaalta lyhyillä käynneillä saattaa tulo olla korkeampi. on/off vs. invertteri 1-1?
-kestävyys: invertteri 1kpl käynnistyksiä vuorokaudessa, on/off ?
Täytyy vielä todeta että oma kohteeni on ehkä keskimääräistä haasteellisempi, 14mm putki lattiassa, "iso" 500l varaaja kv-esilämmityksellä, joten siihen nähden minkälaisia eroja asennuskohteissa on, olen hieman yllättynyt etten ole missään vaiheessa saanut niben ohjausta menemään ns. täysin sekaisin. Tuo lienee softan toiminnassa tärkein vaatimus, tyhmistäkin tilanteista pitää päästä takaisin stabiiliin tilaan, vaikka siitä hetkellisesti hieman energiatehokkuus kärsisikin. Näin ainakin itse speksaisin ohjaussoftan.