Uuden aivon myötä laitoin käyttöveden rajat 45-55 kun tuo uusi haluaa sammuttaa kompuran ja huilata lepoajan (20min) verran aina kun on käyttövettä tehnyt. Suuremmalla hystereesillä käyttöveden lämmitys tapahtuu harvemmin jolloin lämmityskatkojakin on vähemmän. Tuolla lepohetkellä pyritään kuulemma siihen että kallista käyttövettä ei purskahda lämmityskäyttöön. Vanha systeemi oli parempi kun vaihtoventtiili kääntyi lennossa.
Tulin kuokkimaan isoveljen ketjuun kun sattui niin sopivasti vastaus löytyä kysymykseen joka heräsi äsken WPF7 pumpun vieressä ihmetellessä. Pumppu teki lämmityksen eteen töitä kun pakotin sen vaihtamaan käyttöveden puolelle huijaamalla kv varaajan anturia kylmemmäksi. Kompura pysähtyi ja rakkine odotti alle minuutin ja alkoi käynnistyi uusiksi tekeen käyttövettä. Kysymys heräsi että miksei se kunnioittanut tuota 20 min asetusta mutta
Nakke tosiaan kertoikin vastauksen, eli viive on vaan kv:n jälkeen. Typerää minusta että se päätti kompuran hetkeksi pysäyttää tuossa kohtaa ylipäätään.
Toistakin kysymystä täällä sivuttiin niin uskaltanen senkin tänne laukoa. Mulla on pumpun kyljessä Stiebelin SSB-301 käyttövesivaraaja, eli aika paljon vesimassaa pumpulle rehkittäväksi. Seurailin tota käyttöveden lämmitysvaihetta 50->53C ja pumppu paiskoi hanskat pitkin seiniä jo 52C:n kohdalla ja heitti sähkögrillin päälle viimeistä astetta varten. Korkeapaine kävi kyllä ainakin lähellä 40 lukemaa joka taitaa olla maksimi, sikäli mikäli se on sama kuin asetusten "HD-Anturi max". Vähän silti ihmetyttää kun oon nähny pumpun tekevän 57,5 asteeseen asti vettä kun pyynti oli 60 ja tuossakin tapauksessa se vaan lopetti kaiken työnteon eikä yrittänyt nykiä vettä vastuksilla tavoitteeseen. Mikähän ton loppumetrien kusemisen voi noin alhaisella tavoitteella aiheuttaa ja onko jotain ehdotuksia miten tuota koittaa korjata? Vastusten käyttölämpötila-asetus on -24 sekä KV:lle että lämmityselle. Täällä oli puhuttu että kannattaa laittaa se KV pumppu täysille. Mulla oli 80% ja aattelin josko se sen takia pääsee kuumeneen liikaa ja heitin 100%:iin kokeeksi, vai oliko tolla suosituksella joku muu syy?
Ihan säännöllisesti toi imee nyt 3-4kWh päivässä vastuksille. En ehkä tuohon kuole, vaan lähinnä kiinnostaa että miksi se noin tekee. Jos lasken pyyntiä 46-47:aan niin vastukset toki rauhottuu aika paljon mutta silti toisinaan näkyy käyvän päällä (mulla on Emporia Vue Gen2 mittaamassa kaikkia pumpun vaiheita). Mieluusti pitäisin lämmöt tossa isossa tankissa kuitenkin suositusten tasolla kun siinä sen verta iso vesimassa kuitenkin seisoo eikä välttis päivittäin kyllä vaihdu kaikki. Olis eriasia jos siellä menis pieni määrä kierukassa joka vaihtuu tiheään.
Ehkä nyt sitten uskallan vielä kolmannenkin kysymyksen heittää: Tietääkö joku mitä Diagnoosi->sis.laskelma->Kytketyt vaiheet tarkoittaa? Englanniksi Live Stages ja saksaksi currywurst tjsp eli ei ainakaan sähkövaiheita varmaankaan tarkoita. Samalla sivulla juoksee myös mystinen arvo "aikaväli" aina joskus kun siltä tuntuu.