Täällä Turussa kannattaa miettiä kaksi kertaa maalämmön hankintaa. Tai yleensäkin minkään rakennusprojektin.
Laskin juuri, että ennenkuin olen saanut kaikki kaivon lupa-asiat kuntoon, olen käynyt rakennusvirastossa 19 kertaa.
Mitään ei pysty hoitamaan sähköpostilla, vaan joka lippu pitää käydä näyttämässä paikan päällä.
Kahta asiaa ei pysty hoitamaan kerralla, vaan aina lyödään uusi kaavake käteen: "Täytä tämä ja tule sitten anomaan seuraavaa"
Asiakkaan pitää käydä siirtämässä papereita rakennusviraston pöydältä toiselle. Paperi ei kulje sisäpostissa eikä varsinkaan sähköpostissa toiseen kerrokseen.
Kaikessa tarvitaan kansio. Rakennusvirastolla ei ole mistään kopioita itsellä eikä varsinkaan sellaisessa muodossa, että he voisivat itse katsoa asioita koneeltaan, vaan taas asiakkaan pitää tulla paikalle kansioineen.
Työnjohtajien allekirjoitus tarvitaan moneen paperiin. Missään tapauksessa ei riitä, että olisi yksi allekirjoitus, joka kattaisi kaikki tarpeet. Tai että kaikki allekirjoitettavat kaavakkeet annettaisiin kerralla. Menee aikaa hukkaan, kun juoksutat työnjohtajia tekemään allekirjoituksia.
Kaikkineen nämä työnjohtajat ja vastaavat mestarit ovat täysin turhia kumileimasimia. Porari tulee ja poraa annettujen kuvien mukaisesti. Mihin siinä tarvitaan työnjohtoa ?
Kaikesta pitäisi ottaa mustaa valkoisella. Se, että tarkastusinsinööri lupaa käydä ohikulkeissaan tekemässä sijaintikatselmuksen, ei tarkoita sitä, että hän todella kävisi ja kirjaisi sen papereihin. Ainakin itsellä pitäisi olla sanelukone mukana, niin voisi vedota nauhoituksiin.
Jos tuossa sivussa yrität hoitaa päivätyösi, vie jokainen käyntikerta vähintään 2 tuntia. 19 kertaa 2 tuntia on viikon työtunnit. Tämä pitää ottaa huomioon kaivon hinnassa.