Terve
Vielä kyselisin näitten inverttikokemusten perään, varsinkin jos ongelmia, mitä tahansa, on ollut.
Tuossa yksi kauppias "pelotteli" inverttereistä. Yritän kiteyttää asiat pariin kysymykseen.
1. Mitoitus. Kyseinen kauppias oli sitä mieltä, että invertterien mitoitus on erityisen hankalaa. Onko näin? Itse olen ajatellut, että invertteri on juuri sitä varten olemassa, että se paremminkin antaa liikkumatilaa mitoituksen suhteen? Lisäksi kauppias puhui jotakin systeemeistä, joissa on useampi lämmityspiiri, esim. puolilämmin autotalli tai vastaava, niin sinne uskaltaisi invertterin laittaa. En oikein tuotakaan perustetta ymmärrä, että miksi se invertteri toimisi kahdella tai useammalla lämmityspiirillä paremmin kuin yhdellä?
2. Kaivon syvyys. Kauppiaan mukaan jos 10KW pumpulle on mitoitettu 210 metriä, niin 3-12KW invertteri vaatii 260 metriä kaivoa? Onko siis tuolla pumpputekniikalla minkälaisia vaikutuksia kaivon suhteen? Itselleni on tuohon invertteriin siis tarjottu kaivoa 210 metriä. Tomppelin laskelmissa oli muistaakseni 236 metriä, että ehkä kaivoa voi vielä syventää.
3. Luotettavuusongelmat. Tämä on itselleni keskeisin kysymys, mikäli tällaisia luotettavuusongelmia on todella ollut. Kauppiaan mukaan invertteripumppuja on useampikin valmistaja aina välillä tuonut markkinoille ja sitten vetänyt pois. Pitääkö tämä paikkansa? Lisäksi hän oli sitä mieltä, että invertteripumpussa on niin paljon ylimääräistä elektroniikkaa, että tämä on merkittävä ongelma invertteripumpuissa luotettavuuden suhten. Onko näin? Itse, mitä olen nettiä selaillut, niin en ole törmännyt toistaiseksi ensimmäiseenkään tyytymättömään invertteripumpun omistajaan.
-Hannu