Pumppu tarjouksia odotellessa kovasti huolestuttaa tälläset ketjut kuinka lämpöpumpun kans joutuu painiin jos jotain ongelmaa on. Eikä tämänki asian ratkasu kuulus myyjälle/asentajalle??? Vai onko maalämpöpumpun ostaja aivan oman onnensa varasa sen jälkeen kun asentajn perävalot häipyy mutkan taka?
Kumpi näistä Nibeistä 1245 vai 1255 tuottaa kuumempaa lämmitysvettä hataraan patteritaloon? Niben jollain sivuilla suositeltiin patteritaloon 1245?
Mitoitusasiat mielellään omiin ketjuhin, niin pysyy asiat järjestyksessä Itse otin aikanaan avaimet käteen toimituksen (yhdeltä toimittajalta kaikki), kun silloin ei ollut aikaa koordinointiin eikä osaamista käyttöön ja säätöön. Ja he laittoivat koneen asiallisesti säätöihin ja piti käyttöopastuksen (n. 1h) minulle.
Sittemmin olen hurahtanut näihin asioihin, jotta tietää miten kone toimii ja pysyy "tikissä".
Luotin toimittajien mitoitukseen, mutta
EHKÄ nykytiedoilla ottaisin pykälää isomman pumpun,
EHKÄ.
Täystehomitoitus ilman muuta ja kannattaa käyttää tämän foorumin mitoituspalvelua.
Ottaisin nyt invertterin, oli niitä silloinkin mutta se hinta...
Kummallakin konetyypillä saa käsittääkseni riittävän kuumaa vettä lämmitykseen, kunhan koneessa riittää teho.
Jos kohteessa nyt tarvitaan esim. 70C vettä kovilla pakkasilla, niin varaudu vaihtamaan myös pattereita.
Noin 60C alkaa olla yläraja lämpöpumpuille.
Maalämpö on huoleton, joten lähihavaintosi on aivan oikein.
Suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia.
Kannattaa huomata että tällä foorumilla käsitellään "koko maan" maalämpöprobleemat ja jos pumppuja on satatuhatta, niin aina jotain sattuu ja tapahtuu.
Epäilen myös, että osin samanlaista turinointia on maan "öljylämmitys-foorumilla" (suodattimet tukkeutuu, suntit prakaa, säädöt poskellaan, kulutus hirvittää, kattilan rassauksen vinkkejä jaetaan ...).