Tuo on tosiaan FEK. Siinä on ilmankosteuden ja lämpötilan sensori.
Minulla on tuollainen lämmitystä varten, mutta minulla ei ole lattiaviilennystä.
Olettaisin, että ohjausalgoritmi huolehtii, että lämpötila ei FEKin kohdalla pääse lähelle kastepisteen muodostumista.
Hetkittäisellä konedenssilla jakotukkiin ei liene merkitystä (kunhan pisaroita ei jatkuvasti putoile lattialle, joka ei ole vesieristetty kunnnolla). Eihän näissä lämmityksessäkään menoveden lämpötilaa kontrolloida. Lattialaattaan viedään/tuodaan lämpöenergiaa ja lämpötilat tasaantuvat betonilaatan massaan.
Kai teoreettisesti on tosiaan mahdollista, että jossain muualla voisi jo olla kastetta. Minulla on käsitys, että kosteus pyrkii nousemaan ylöspäin ilmassa. Siksi lienee epätodennäköistä, että ilmassa oleva kosteus tiivistyisi lattiaan, jos FEKin asennuskorkeudella näin ei tapahdu. Tällöin kosteus lattiassa pitäisi olla peräisin jostain muualta kuin ilmasta (eli tulla alapohjasta tai jostain).
Itse olen pitänyt tuota lattiaviilennystä vähän riskialttiita, vaikka se ison pinta-alan vuoksi olisi varmaan tehokas. Se ei kuitenkaan poista kosteutta ilmasta, kuten puhallinkonvektori/ILP, joten ihmisen kokema vaikutus ei ehkä ole yhtä tehokas.