Takan kiertovesipumppua voi säätää, testaan nyt muutaman päivän vähän hitaammalla nopeudella onko sillä jotain vaikutusta. Takasta kuitenkin tulee sillä vanhallakin nopeudella suunnilleen yhtä lämmintä vettä varaajalle kuin ennenkin (näkee termovarin lämpömittareista). Toinen mitä olen huomannut niin takka on nykyään polton jälkeen viileämpi sisältä kun lataa puita seuraavaa polttoa varten (ennen oli selvästi lämmin vielä seuraavanakin päivänä, nyt on korkeintaan vähän sisäilmaa lämpimämpi). Tämä varmaan johtuu myös tuosta varaajan lämmöstä kun takalle koko ajan tulee sitä viileämpää vettä ja polton loppuvaiheessa kun ei enää ole kuin pieni hiillos niin se viileämpi vesi jää sinne takkaan kun moottori pysähtyy. Ennenhän tuo varaajalta takalle menevä vesi oli polton lopussa lähes 60 asteista ja nyt se on n. 40 asteista.
Vastus on ollut kulutuslukujen mukaan päällä lyhyempiä jaksoja kuin aiemmin, mutta välillä jopa tiheämmin. Eli vajaa tunti päällä, reilu tunti pois kun ennen oli samassa lämmössä puolitoista tuntia päällä puolitoista tuntia pois. Saa nähdä miten tilanne muuttuu kun tulee lisää pakkasta.
Tuo jäteilma näyttää olevan 3 asteen tuntumassa, jos sillä tarkoitetaan höyrystimen jälkeistä lämpöä. Kun kompura ei ole päällä (eli takka nostaa lämmön yli asetusarvojen) se pomppaa yli 16 asteeseen ja samalla myös maapiiri kytkeytyy pois. Ilmeisesti koneen automatiikka laskee säästävänsä sillä tavalla että samaan aikaan ei ole kaikkia mahdollisia lämmönlähteitä käytössä kun mennään jo yli asetusarvojen. Sitä en tiedä kannattaisiko laittaa tuo eroalue todella isoksi ja katsoa miten se vaikuttaa kun silloin varmaan kompura ja maapiiri toimisivat pidempään takan kanssa samaan aikaan.
Löysin myös jonkun mystisen Ulkoilmalukeman koneen alalogistiikasta joka on noin 3,5 astetta kylmempi kuin oikea ulkoilmalukema (joka näkyy ylälogistiikassa). Käyttöohjeen mukaan tämä voisi olla LTO-kennon jälkeinen lämpötila joka vaikuttaa siihen koska tuloilma menee LTOn kautta (kun höyrystimen jälkeinen ilma on lämpimämpää kuin LTO:n jälkeinen ilma).