Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: äänieristys?  (Luettu 2239 kertaa)

Poissa awallin

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
äänieristys?
« : 09.02.19 - klo:11:43 »
Oletteko laittaneet äänieristys-levyjä pannuhuoneen seinille/oveen?
Tuntuu että tietyillä kierrosluvuilla invertteri-maalämpöpumpun äänet puskee läpi aika hyvin... mutta mahtaakohan joku 30mm äänieristelevy auttaa? ja riittääkö että niillä peittää jonkun 1/3 tai 1/2 seinä-alasta vai pitäiskö koko pannuhuone kattaa levyillä??

biltema/motonet:llä on eri levyjä.. halvimmasta päästä varmaan pitäisi ostaa  >:(
mahtaakohan jollain känny-sovelluksella pystyä mittaamaan ennen ja jälkeen äänenvoimakkuus lukuja...

Poissa adrezoline

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Vs: äänieristys?
« Vastaus #1 : 05.10.24 - klo:05:23 »
samaa olen itse juuri pähkäilemässä - kokemuksia?

Poissa Sorvar

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 06.10.24 - klo:15:05 »
Antaako asennus myöten laittaa ohkaset kuminpalat pumpun jalkojen alle?
Sillä ainakin jotain vaikutusta voisi olla.

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 07.10.24 - klo:07:54 »
Antaako asennus myöten laittaa ohkaset kuminpalat pumpun jalkojen alle?
Sillä ainakin jotain vaikutusta voisi olla.

Mahdollinen hyöty riippuu täysin äänen kulkemisreitistä. Jos ääni on ilmaääntä, niin pumpun alle tulevista kumeista ei ole mitään hyötyä. Ainoastaan silloin jos kulkemisreitti on lattian kautta niin tuo voi vaikuttaa johonkin. Olen testannut erilaisia eristämiseen tarkoitettuja kumija oman koneeni alla ja niistä ei ole hyötyä. Tämä johtuu siitä että äänen kulkeutumisreitti on joku muu kuin lattian kautta.

Se voi olla ilmaääntä tai vaikka putkia pitkin kulkevaa ääntä.
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 07.10.24 - klo:07:55 »
samaa olen itse juuri pähkäilemässä - kokemuksia?

Miten ääni ilmenee, onko kyseessä on-off kone vai invertteri? Onko ääni samassa huoneessa kuin kone vai viereisessä?

Poissa adrezoline

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 07.10.24 - klo:19:02 »
Miten ääni ilmenee, onko kyseessä on-off kone vai invertteri? Onko ääni samassa huoneessa kuin kone vai viereisessä?
masiina on mulla vanhanliiton on/off IVT C6. Ja sijoitus rinnetalon maanpuoleisessa osassa ja suoraan toisessa kerroksessa sijaitsevan sängyn alapuolella. Kuuntelen joka ilta ennen nukahtamista sen hurinaa, mutta luulen että talokaupan jälkeen ei uusi omistaja ole samaa mieltä. Mielestäni ääni on myös muuttunut kovemmaksi, syytä en ole keksinyt.
Miten jos äänenvaimennusmatolla/levyilä vuoraa ainakin osan tilasta tai vain katon?

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 15.10.24 - klo:19:58 »
masiina on mulla vanhanliiton on/off IVT C6. Ja sijoitus rinnetalon maanpuoleisessa osassa ja suoraan toisessa kerroksessa sijaitsevan sängyn alapuolella. Kuuntelen joka ilta ennen nukahtamista sen hurinaa, mutta luulen että talokaupan jälkeen ei uusi omistaja ole samaa mieltä. Mielestäni ääni on myös muuttunut kovemmaksi, syytä en ole keksinyt.
Miten jos äänenvaimennusmatolla/levyilä vuoraa ainakin osan tilasta tai vain katon?

Onko ääni sellaista matalaa jyrinää vai jotain muuta? Matalat äänet on kaikista hankalimpia torjua. Pitäisi olla massaa paljon.