Moro
Vastailenpa tässä nyt kaikille kerralla.
Ensinäkin lattialämmöstä siitä on tullut selkeä ei ohje vaan käsky ylemmältä taholta " meillä suihkun lattia on lämmin myös kesällä", joten asia on loppuun käsitelty, KOPS, siirrymme seuraavaan
Roori
Kyseli vajaaksi jääneestä kaivosta. Maksoin koko mitasta, mutta siihen liitty sellanen, että kaivomiehillehän ei kuulunut kuin putkien tuonti ulkoseinän lävitse.
Kun jouduin muuttamaan kaivonpaikkaa maakaasuputken vuoksi ja putket tuotiin eri huoneeseen kuin sopimuksessa oli, niin kysyin jos he voisivat tehdä reiät myös huoneen ja pannuhuoneen välille (n. 25 cm betoniseinää). Se onnistui hienosti, eivätkä siitä veloittaneet, näin oikeutetuksi, etten ala niistä metreistä nahistelleen.
Olisi sekin maksanut, jos erikseen olisin siihen ukot ottanu.
Lattialämmössä on shuntaus, ottaa tällä hetkellä lämmön 50 l puskurista. Shuntin menopyynti 32 astetta. Lämmityspiirin pyynti 35 astetta. Lämmityskierto pattereille suljettu.
Tehokäyristä, tarkoitit varmaan esim. logitutkijan tehokäyrää, laitan tähän liitteeksi.
Kaasukattilasta, ei niillä kondenssikattiloilla COP 2 pääse, mutta laskeskelin vain mielenkiinnosta, mitä olisi maksanut samalla kulutuksella, mitä maalämpö oli tuottanut, kun kulutus putosi aika paljon (2017-18) 890 kWh ja nyt 474 kWh (johtuen varmasti lattialämmön shuntauksesta, kattilahäviöiden pois jäämisestä jne.).
Asteminuuteista löysin sen "rautalankamallin", jota kaipasin.
Tässä ote Timo Karhun opinnäytetyöstä "Maalämpöpumpun lokianalysaattori" s. 21-22.
... Oletuksena tämän työn kohteena olevissa pumpuissa asteminuuttiasetus on -60. Tämä siis tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lämmönjakoon on mennyt yksi aste viileämpää vettä kuin pyyntilämpötila, yhden tunnin ajan...
Ketä kiinnostaa ja luulen monia uusia maalämmittäjiä, kannattaa lukea.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/92096/h-h_2015-05-14d_THE7TA901_Opinnaytetyo_HETI_Timo_Karhu_Logintutkija.pdf?sequence=1&isAllowed=yv130882
Tuota, itse olen ymmärtänyt asetukset niin, että "menolämpötila lämmitysjärjestelmä 1 35 astetta) tarkoittaa, että lämmitysjärjestelmään ajetaan min. tuon asteista vettä.
Lämmitysjärjestelmä 2 ottaa siitä 32 asteista vettä shuntattuna.
Lämmityksen pysäytys 35 astetta, tarkoittaa jotta syöttö lämmityskiertoon pysäytetään, kun pihalla on 35 hellettä.
Saatan olla kyllä tulkinnut väärin?
Asteminuuteista ylempänä, mielestäni paljon selkokielisempää juttua, kuin Niben ilmoitus?
Onko tuo kuva "käynti elokuu" Niben maksullisesta netistä?
Mahtaskohan Jämällä MyUpway:sta saada samanlaisia kuvia?
Onko sinulla toista lämmityspiiriä ja jos on näkyykö se siellä käyrinä?
Ilmaisesta MyUpway:ssa ei näy käyriä lattia lämmöstä, eikä kone tee mielestäni logia tikullekaan siitä, mutta hetkelliset arvot näkyvät huoltotiedoissa.
Noita tikulle logitettavia asioita ei ilmeisesti pysty mistään lisäämään?
Kajakki
No eipä näyttänyt mitään juurikaan vaikuttavan asteminuutti muutos.
Tässä onkin juuri se probleemi, kun lattiat pitäs olla lämpöset, mutta ei tuupata lämpöä pattereille.
Kuitenkin lattialämpö ottaa lämmön pattereille menevästä ( nyt puskurista, patterit kierto suljettu).
Jos laitan lämmityksen pysäytyksen + 16 astetta, ei puskuriin mene mitään sen jälkeen ja lattiat kylmänä. Nyt kun pysäytys on + 35 lattiat lämpiää kyllä, mutta niin osa pattereistakin (jos en sulje kiertoa), autotallissa ei ole termaria, osa termareista ilmeisesti vaihdettava asunnossa (luulen että on rikki, koska osa pattereista lämpis heti, kun laitoin pysäytykseksi + 35), pitää tutkailla kun kerkiää.
Itse oletin, että lattialämmitys on erillinen piiri, ilman mitään kosketuspintaa patteriverkkoon.
Tässä vinkki myyjille, vanhoissa taloissa selvittäkää mikä on tilanne ja kertokaa ostajalle miten laitteisto toimii " Teidän talossa", pitääkö jotain muuttaa/korjata vanhassa patteriverkossa, vai tehdäänkö muutoksia tehtaan suunnitelmiin? Itse en perehtynyt riittävästi "tehtaan suunnitelmiin" ja oletin, että nyt homma toimii automatiikalla.
Vaan vieläkin riittää "venttiilin veivaamista kiinni/auki syksyin keväin. Oppia ikävä kaikki.
luu5
Lattialämmityksen "kohtalo" löytyy heti jutun alusta
Tuosta ulkopuolisesta varaajasta mietin, ainakin näin kesällä, jos sitten nostasin puskuriin menevän lämmön vaikka +45, siitä riittäs lämpöä vähä pidempään lattiaan, mahtaskohan vähentää käynnistyksiä, liekö muuta haittaa?