Avasin koneen ja pyörittelin vaihtoventtiiliä pakko-ohjauksella sekä otin myös toimilaitteen irti ja jakoavaimella kääntelin venttiiliä. Pyöri todella kevyesti.
Pistin toimilaitteen takaisin ja samantien alkoikin käyttöveden teko, vaihtoventtiilin varaajan puolelle alkoi menemään tulikuumaa vettä joten sen suhteen venttili varmaan toimii...
Kone ehti tehdä käyttövettä vain muutaman minuutin kunnes korkea lauhduttimen meno katkaisi toiminnan.
Koitin varaajankin päältä menoputkesta niin se oli tulikuuma, menolämpö oli joku +64 ja paluu n. +35
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin vaihtoventtiili vaihtaa suuntaa painamalla karaa sisään-ulos (eli sisään painamalla ja ulos sen pitäisi tulla jousivoimalla).
Toki niitä voi olla erilaisiakin.
Kun kone tekee kuumaa, niin pienikin virtaus saa putken tuntumaan kuumilta.
Varaajan paluulämpötila on 5-10C alempi kuin sen menolämpötila, kun se toimii normaalisti.
Melkein 30C ei ole normaalia.
Onko lämmityspiirissä suodatin / mudanerotin?
Jos se olisi tukossa ja yhteisessä linjassa, niin em. mittaustulokset olisi loogisia.
Yksi aiheuttajavaihtoehto on huonosti toimiva LJ-pumppu. Korkea lämpötilaero (käyttövedessä sekä lämmitysvedessä) selittyisi sillä, mutta jotenkin se ehkä toimii, kun aiemmissa lokeissa jakson pituus on ollut 15min. Nopeusprosentteihin ei voi luottaa, kun se ilmoittaa vain kuinka "kovalle" Niben softa sitä komentaa.
LJ-pumpun nopeutta voi paneelista säätää kokeeksi. Pumpun ääni muuttuu, kun nopeutta muuttaa esim. 10% -> 100%