Olen lukenut illat ja yöt tätä foorumia ja koittanut päästä sisään lämpöpumppujen maailmaan. Hyvä ja asiantuntevaa apua jo tähän astisella lukemisella.
Meillä on 2003 vuonna asennettu pumppu (toimintatapa A) saman ikäisessä kaksi kerroksisessa kivitalossa. Talossa lattialämmitys. Olemme talon toiset asukkaat ja ensimäinen ”talvi” menossa.
Lämpö on pääsääntöisesti riittänyt hyvin mitä nyt välillä huomautuksia viileästä tulee kun lämpötila on nollan ja +7 tuntumassa.
Sähkö on päivä ja yö sähkö.
1. Olen ladannut KV yöllä halvemmalla sähköllä. Paria kertaa lukuunottamatta vesi on riittänyt.
2. Olen vähän laskenut hienosäätöä pitänyt käyrän 1,3.
3. Olen tiputtanut lämpölasitetun terassinkiertoa jakotukista.
Onko yllä olevissa jotain ajatus virhettä?
Huomasin viime viikolla että kylppärin lattia oli todella lämpöinen ja kuivui harvinaisen nopeasti. Aloin tutkimaan tuota asiaa ja huomasin että ulkolämpötila näyttää -10C vaikka ulkona 0C. Eilen anturi lukema oli -20C.
Anturi on mitä ilmeisimmin rikki, pitää etsiä varaosa jostain.
Samalla aloin pitämään kirjaa lämpötiloista ja käyntiajoista.
Viikonloppuna pumppu kävi 24h tauotta. Nyt käynti on ollu noin 13h vuorokaudessa ja käynti ajat on todella pitkiä kun vertaan näihin muissa keskusteluissa mainittuihin.
Maanpiirin paine on 0,1bar Läpinäkyvä paisuntaaäiliö on täynnä nestettä. Lämmityspiirin paine on 0,9bar.
Uskaltaako tuohon maapiiriin paisuntaaäiliöön antaa kompuralla vähän ilmaa niin että nestepinta on edelleen yli 2/3? Onko tähän vinkkejä?
Voiko jatkuva käynti johtua maanpiirin alhaisesta paineesta?
Kohdan 1.4 kytkentäyritys on 3,5
ulkoinen Kiertopumppu on 2 teholla. Tiputin sen eilen pienemmälle ajattelin että jos vaikuttaisi tähän käynti asiaan.
Pumppu ollut about 30min seis.
GT1 käyn 22,1 nyk 25,4
GT2 5,4
GT3 käyn 45 nyk 46
GT6 27,9
GT8 26,9
GT9 25,9
GT10 -0,5
GT11 -0,7
Kun pumppu on käynnissä maanpiiriin meno on -5,8 ja paluu -0,8.
GT8-GT9 on noin 7-8C, samoin on ollut GT8-GT1.