Suosittelen tarkkailemaan oman laitoksen kiertopumppujen / moottorien ääntä. Äänekkään ja epätasaisesti käyvän pumpun moottorin voi mahdollisesti saada kuntoon muutaman euron kondensaattorin vaihdolla.
Miksi… pitkä selostus.
Oma laitos toiminut melko hyvin ketjun aloittamisen jälkeen kunnes viime syksynä alkoi tulemaan hälytyksiä muistaakseni korkea pressostaatti. Sain paikannettua vian tuohon KV/lämmitysveden kolmitieventtiilin. Venttiiliä ohjaava moottori oli toimiva, joten sain vaihtaa vain tuon kolmitieventtiilin männän kun se oli jumittunut. Minulle ehdotettiin uutta moottoria ja venttiiliä, mutta löysin pelkän männän, joka taisi maksaa 20€ ja ostin sen lp-varaosaksi.fi sivulta. Osa nr.VCZZ6000/U.
Tämän jälkeen laitos toimi taas noin 9kk kunnes tultiin etelän lomareissulta ja kämppä +13C. Sähkövastuksen varoke oli lauennut, oli voinut ehkä jäädä nollaamatta aiempien säätöjen jälkeen. Ilmeisesti varsinainen pumppu oli pois päältä koska keruupiirin kiertopumppu oli jumittunut. Pyysin asentajan paikalle. Kallis käynti, ja ranteen pyöräytys, niin oli taas pumppu käynnissä. Pyysin kaikesta huolimatta vaihtamaan pumpun ja vaihtamaan paisuntaaäiliön kalvopaisariksi, että piiri pitää paineet. Tarvitsen painetta että yläkerran maaviilennys toimii. Asenta ei vaihtanut pumppua mutta lisäsi paisarin, vähän ihmettelin että miksi näin. Homma toimi taas 2kk, jonka jälkeen maapiiriin keruupumppu kosahti aivan totaalisesti.
En saanut ketään vaihtamaan pumppua, joten aloin selvittelemään sen korjausta. Selvisi että useimmiten näistä yksivaiheisista kiertopumpujen moottoreista menee running capacitor ja sen jälkeen moottori alkaa käydä epätasaisesti tai käynnistyy huonosti. Luulen että oman pumpun moottori on kärynnyt tämän takia.
Löysin uuden pumpun moottoreineen ja lähdin rohkeasti poistamaan paineita maapiiristä ja vaihtamaan pumppua. Ihan pikkusen pahisllinen operaatio, ahdaspaikka ja pumppu oli todella tiukassa. Varmaan siksi pumppua ei vaihdettu ensimmäisellä kerralla ammattilaisen toimesta. Nyt kun laitoin alkoholit takaisin trygipumpulla homma näyttää pelittävän kivasti.
Nyt ongelmana on enään jatkuvasti käyvä P3. Jätin sen keskimmäiselle teholle.
https://m.youtube.com/watch?v=eHDoSlRGQRMEn missään nimessä kiistä etteikö ammattimiestä pitäisi palkata ja käyttää näin olen paljon tehnytkin, mutta ei niitä ihan helpolla saa paikalle, joten pakko ollut vähän opetella itse.