Tuossa Samin invertteri Thermiassa on ilmeisesti 3 ~ kompressori Copeland.
Olen seuraillut omaa 1 ~ AIT inverter 9 kW mallia aika paljon. Otan vähintään kerran vuorokaudessa 50 eri arvoa harkitusti ja pohtien ylös kirjaan. Lopuksi jokaisen kirjauksen jälkeen lasken copin ja kirjaan ylös. Lisäksi jos aikaa on otan viikoloppuisin toisinaan 3 - 6 kertaa päivän aikana ylös kirjaan lisää arvoja normaalin lisäksi. AIT on ilmeisesti mitsun kompura. AIT tapauksessa suurin yksittäinen asia joka määärää lukuhetken COPin on kompressorin taajuus. Taajuus taas on suoraan verrannollinen lähtötehon kanssa.
Minulla on MLP omien mittarien lisäksi omia mittareita seuraavasti: Kompuran virta suoramittaus osoittava mittari (0 - 10A) / Kompura ottoteho P, energia kWh, /Ohjaus ottoteho P, energia kWh, / Vastus ottoteho P, energia kWh / lattialämmitys paluussa 1.5 pollucom ja lähtöputkessa lämpöanturi vedessä. Matalilla lattialämmitys menovedellä näillä lämpimillä keleille aina kun kompressori pyörii pienellä teholla 2kW - 3.5kW, silloin taajuus 27Hz - 50Hz COP aina yli 5. Heti kun otetaan isompi teho ja taajuus nousee cop tipahtaa.
Suurin COP, jonka olen kirjannut luokkaa ~5.3 minimiteholla 2kW. Pienin COP 3.9 maksimiteholla 8.5 kW. Molemmissa tapauksissa keruun tulo ~ 0C paikkeilla.
AITssa on paluu veteen perustuva hystereesi säätö. Ajoin marras - joulukuun paluuveden hystereesi asetuksella 1C. En muista oliko säädettävissä välillä 0.5C - 4C. Perusperiaate hystereesin valinnalle, nopeasti reagoivat talot (pieni varaava massa rakenteissa) silloin suurempi hystereesi. Hitaasti reagoivat talot (suuri varaava massa, esim kivitalot) silloin käytetään pientä hystereesiä.
Itse olen huomannut ongelman joka liittyy asiaan jos tavoitellaan huippu COP tasaisesti, silloin tulisi ajaa kompuraa TASAISESTI minimiteholla ja pienellä lähtöteholla aina kun se on mahdollista. Ainakin AIT 1 ~ koneen tapauksessa.
Tässä minun AITssa on tuolla alkuperäisellä ohjelmalla 3.81 ne repomiehen jo kaksi vuotta sitten havaitut ongelmat. Eli nukahtaminen muuten vaan tai nukahtaminen LKV syklin jälkeen. Korjaava toimiva softa 3.84 on tullut jos aikaa sitten. Siinä kyseiset ongelmat on selätetty. Sen jälkeen on tullut vielä kaksi uudempaa versiota. Joista viimeisin, 3.85.1. Halusin tarkoituksella ajaa tuolla vanhalla softalla koneeseen tutustumisajon. Vaihdan softan parannettuun 3.84 piakkoin.
Tästä nukahtamisesta seuraa se että hystereesi on 1.5C - 2C alle paluuveden asetusarvon kun kompressori viimein hyrähtää käyntiin. AIT kelailee taajuutta hyvin maltilla kuin herrasmiehet turhaa kaasuttelematta ylöspäin. Taajuuden nostossa menee aikaa ja silloin hystereesi ei pienene. Myöhemmin kompura saa jo ohjeen suuremmille taajuuksille, jossa otetaan suurempi lähtöteho, että lämpövaje saadaan kurottua umpeen. Tällöin ajetaan suuremmalla taajuudella, joissa COP on huonompi kuin on/off koneiden normaali toiminta tilan saavuttama huippu COP joka on ~ 4.8 ja 5 välillä. Minulla talo on tyyppiä hyvin suuri varaava massa, joka entisestään hidastaa paluuveden nousua.
Muutin nyt tammikuun alussa hystereesin 0.5C. Huomasin heti että keskimääräinen käyntiaika lukema lähti nousuun ja starttien määrä on lähtenyt laskuun. Lisäksi nyt näillä lämpöisillä keleillä kone on pysynyt ihmeen hyvin käynnissä vaikka minulla on orkkis softa ja käyttövettä tehdään kuin ennenkin.
Eli hyvin pienin alkukokemuksen perusteella alustava ajatus hyvän copin saavuttamiseen invertteri koneella. Koneen asetukset tulisi asetella siten, että kompura ei koskaan kiihdyttele turhaan isoille hertseille ja sitä kautta suurille lähtö tehoille. Koska silloin COP on huonompi kuin hyvillä on/off koneilla normaalilla käynti alueella. Toivottavasti tästä sai nyt jotain selvää