Itsellä otsikon mukainen kone v. 1996. Olen aikaisemmin kirjoitellut tällä palstalla "tekniset kysymykset / yleistä" osioon.
Ensimmäisen kerran kompuran käyntiin lähteminen oikutteli vuoden 2018 syksyllä ja selvitysten jälkeen syyksi palkastui kylmäainevajaus.
Viimevuoden kesällä huomasin, että koko käynnin ajan näkölasissa on kuplia. Huoltomies kävi lisäämässä 30.7.2019 kylmäainetta ja arveli vuotokohdaksi lämmönvaihdinta. Freonin vuotomittarilla etsin mahdollista vuotokohtaa, mutta sitä ei löytynyt.
Näihin päiviin asti näkölasissa ei ole ilmennyt kuplia. Nyt puoli tuntia sitten kävin katsomassa, niin käynnin alussa tuli kuplia ja mutaman minutin kuluttua kuplat lakasivat, mutta vähän ajan kuluttua alkoi näkymään kompuran pysähtymiseen saakka. Tosin käyntijakso ei ollut pitkä kun lämpimön käyttöveden ylälämmän termostaatti pysäytti koneen.
En tunne tarkemmin kylmätekniikkaa, niin tuli sellainen kysymys mieleen, että onko vaikutusta maapiirin nesteen lämpötilalla kylmäaineessa virtaavan kuplien määrään tai yleensä kupliin?