Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: NIBE F 1155-12 lämpökäyrän asetukset  (Luettu 18255 kertaa)

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Vs: NIBE F 1155-12 lämpökäyrän asetukset
« Vastaus #40 : 10.11.20 - klo:14:54 »
liittenä kuva viimeisen vrk: asteminuutit ja ulkolämpötila on muuttunut 0  -7 C
voisiko kuvasta joku kertoa mitä siinä tapahtuu, kun lämpötila muuttuu
toinen liite loggaus sama asia

omat ajatukseni asteminuuteista
jos löydän oikean arvon asteminuutille, niin sen vaikutus asumisviihtyvyyteen on iso asia, sisäläpötila pysyy tasaisena, lattianlämpötila ei heilu paljon
koneet käy pitkiä jaksoja ilman katkoja
ja mielestäni myös kaivot tykkää jos löydän oikean arvo
F1155-12 EM 9240R3  rv 2017 hirsitalo 175 m2 työtila 50 m2 sauna 50 m2 lattialämmitys  kv: kierto
2 * 175 m  VPB-R 300 l  sijainti lappi

Poissa tk-

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #41 : 10.11.20 - klo:18:10 »
On tuolla käyttöä aivan yhtälailla invertterillä tai vaikkapa vastuslämmityksessä. Sillä saadaan keskimääräinen lämmitysteho pysymään säätöarvossa eli tehoa säädetään tuon asteminuuttiarvon mukaan.

Minä luulen (en tiedä) Niben tehonsäädön liittyvän enemmän tavoitelämpötilaan menovedessä. Tehonsäätöä voi toki hienosäätää noiden asteminuuttien perusteella, eli jos asteminuutit on kauempana ns. tavoitetasosta, niin tehoa kasvatetaan tai vähennetään enemmän kunnes ollaan taas lähellä asetusarvoa.

Tehoa tuskin suoraan voi säätää asteminuuttiarvolla, vaan siihen tarvittaisiin asteminuuttien senhetkinen muutosnopeus ja -suunta.

Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)

Poissa tk-

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #42 : 10.11.20 - klo:18:13 »
liittenä kuva viimeisen vrk: asteminuutit ja ulkolämpötila on muuttunut 0  -7 C
voisiko kuvasta joku kertoa mitä siinä tapahtuu, kun lämpötila muuttuu
toinen liite loggaus sama asia

omat ajatukseni asteminuuteista
jos löydän oikean arvon asteminuutille, niin sen vaikutus asumisviihtyvyyteen on iso asia, sisäläpötila pysyy tasaisena, lattianlämpötila ei heilu paljon
koneet käy pitkiä jaksoja ilman katkoja
ja mielestäni myös kaivot tykkää jos löydän oikean arvo

Ei ole merkitystä. Käytännössä et saa sisälämpötila heilumaan invertterikoneella (paitsi nollakeleillä kun kone ei käy kokoajan). Meillä vanhassa rivitalossa sisälämpötila pysyi tasaisena on-off -koneella kun käynnistysraja oli -250, eli asteminuutit teki sinikäyrää tuon ja nollan välillä.

Asteminuuttisäädöllä on olennaista etsiä arvo millä pumppu käy mahdollisimman pitkää käyntiä ilman, että kaivo kylmenee käyntijaksolla tai talo kylmenee taukojaksolla. Käytännössä on-off -koneissa olennainen asia. Edellä jo invertterikäyttäjä kertoi kokemuksiaan. Älkää sekoittako liikaa tätä yksinkertaista asiaa.

Poissa jmaja

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #43 : 10.11.20 - klo:18:26 »
Minä luulen (en tiedä) Niben tehonsäädön liittyvän enemmän tavoitelämpötilaan menovedessä. Tehonsäätöä voi toki hienosäätää noiden asteminuuttien perusteella, eli jos asteminuutit on kauempana ns. tavoitetasosta, niin tehoa kasvatetaan tai vähennetään enemmän kunnes ollaan taas lähellä asetusarvoa.

Tehoa tuskin suoraan voi säätää asteminuuttiarvolla, vaan siihen tarvittaisiin asteminuuttien senhetkinen muutosnopeus ja -suunta.

Ilman mitään kokemusta Nibestä:

PI-säätimessä säätöarvo lasketaan P- ja I-tekijän summana. Lämmityksen tapauksessa säätöarvo on teho. Molemilla tekijöillä on kertoimensa. P-tekijässä kertoimella kerrotaan säätöarvon hetkellinen poikkeama ja I-tekijässä poikkeaman aikaintegraali.

Esimerkiksi P-kerroin voisi olla 1 kW/aste ja I-kerroin 5 kW/100 GM.

Jos menovesi on 10 astetta alle tavoitteen ja GM 0, teho 10 kW. Jos menvesi 5 astetta alle ja GM -100, teho myöskin 10 kW. Menovesi 5 astetta yli ja GM -100 tuottaa nollatehon.

Muutosnopeutta eli D-termiä tuskin käytetään.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa tk-

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #44 : 10.11.20 - klo:18:55 »
En väitä vastaan kun en tiedä, mutta palataan käytäntöön:

Invertteripumppu on lattialämmitystalossa hetken aikaa pois päältä. Pyynti on 30 ja lattiasta palaava vesi on 26, eli pumpun ollessa pois päältä lattiaan menee 26-asteinen vesi. Asteminuutit muuttuu -4/min, eli vaikkapa -140-käynnistysrajalla pumppu käynnistyy 35min tauon jälkeen.

Tämän jälkeen pumppu alkaa käymään ja säätelee tehoaan niin, että se käy kuukauden putkeen. Asteminuutit vaihtelee vähän, mutta pumppu käy kuukauden putkeen, ja lämmitysvesi on käyttövesitaukoja lukuunottamatta pyynnin mukaista.

Tällä esimerkillä yritän nyt konkretisoida sitä, että käytännössä tuolla ns. lämmitysvelalla ei ole merkitystä. Jos käyttövesijakson aikana talo kylmenisi, kannattaa muuttaa sitä priorisointiasetusta jolloinka käyttövettä ei lämmitetä niin pitkää aikaa kerrallaan.

Poissa Lappanen

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #45 : 10.11.20 - klo:19:30 »
Käytännön esimerkki:

Mulla nyt GM -240. Jos -260 niin olen huomannut, että sisälämpö välillä vähän viileä, jos GM taas korkeampi niin ei muuta vaikutusta kuin vähän enemmän käynnistyksiä jos ei ole pakkasta. Tuo on siis haettu ihan kokeilemalla ja siinä on siis vähän toleranssia että varmasti sisälämpö pysyy tasaisena eli toimisi varmaan vielä -250 asetuksellakin.

Käyttövedelle prioriteetti 100 min ja lämmitykselle 0 min. Tarkoittaa, että käyttövettä tehdään aina kun tarvetta, 500 litran varaaja lämpiää noin 50 minuutissa katkaisurajaan joten tuossakin toleranssia ja koska lämmitykselle 0 min niintuo varmaan toimisi samalla tavalla vaikka käyttövedelle olisi annettu vain 1 min koska se on prioriteettina aina ykkösenä. Tuo toimii mulla ilman sisälämpöjen heilumista koska täystiilitalo ja paksut betonilattiat joissa lattialämmitys.

Sitten kun pakkasia alkaa olla -5 ja alle, kone käy jatkuvasti ja asteminuutit pyörii -220 ja -260 väilissä ja välillä tehdään käyttövettä.

En sotke tähän ilmanvaihdon säätöjä, niilläkin on tietty vaikitus kokonisuuteen. Siis LTO, viilennys, tulolämpörajat... Niin ja mulla ei ole termostaatteja ja käyttöveden kierto kellolla.

Ei tartte siis välttämättä integraaleja eikä taikavarpuja, aikaa ja viitseliäisyyttä ja foorumien sekä käyttöohjeen kahlausta ja sitten vaan kokeilemaan mikä vaikuttaa mihinkin  8)
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa tk-

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #46 : 11.11.20 - klo:10:12 »
Käytännön esimerkki:

Mulla nyt GM -240. Jos -260 niin olen huomannut, että sisälämpö välillä vähän viileä, jos GM taas korkeampi niin ei muuta vaikutusta kuin vähän enemmän käynnistyksiä jos ei ole pakkasta. Tuo on siis haettu ihan kokeilemalla ja siinä on siis vähän toleranssia että varmasti sisälämpö pysyy tasaisena eli toimisi varmaan vielä -250 asetuksellakin.

Tämä on juuri se pääasia mikä on-off -koneillakin huomataan. Eli kun ei olla jatkuvan käynnin alueella, niin asteminuuteilla on tosiaan vaikutusta ja tuolla ns. lämmitysvelan kertymisellä.

Se mitä tuossa olen ajanut takaa, niin en usko JATKUVAN KÄYNNIN aikana olevan mitään merkitystä onko käynnistysraja -100 vai -200. Lähtökohtaisesti siihen kannattaa hakea alin mahdollinen arvo millä "pätkäkäynnin" aikana talon lämmöt pysyy tasaisena, jotta saadaan mahdollisimman pitkät käyntijaksot silloinkin. Juuri niin kuin edellä viestissä kerrotaankin tehdyn.

Poissa jmaja

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #47 : 11.11.20 - klo:11:13 »

Se mitä tuossa olen ajanut takaa, niin en usko JATKUVAN KÄYNNIN aikana olevan mitään merkitystä onko käynnistysraja -100 vai -200. Lähtökohtaisesti siihen kannattaa hakea alin mahdollinen arvo millä "pätkäkäynnin" aikana talon lämmöt pysyy tasaisena, jotta saadaan mahdollisimman pitkät käyntijaksot silloinkin. Juuri niin kuin edellä viestissä kerrotaankin tehdyn.

Jatkuvalla käynnillä tietysti asteminuutit ohjaavat menolämmön kohdalleen arvosta riippumatta. Nopeastihan asteminuutit muuten menisivät kauas säätöväliltä. Yhden asteen heitto tekee 60 asteminuuttia/tunti ja 1440/vrk. Vuorokausitasolla ei siis keskimäärin voi olla kuin 0,1 asteen suuruusluokan heitto, jotta asteminuutit ei muutu sadoilla yksiköillä.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa tk-

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #48 : 11.11.20 - klo:13:30 »
Jatkuvalla käynnillä tietysti asteminuutit ohjaavat menolämmön kohdalleen arvosta riippumatta. Nopeastihan asteminuutit muuten menisivät kauas säätöväliltä. Yhden asteen heitto tekee 60 asteminuuttia/tunti ja 1440/vrk. Vuorokausitasolla ei siis keskimäärin voi olla kuin 0,1 asteen suuruusluokan heitto, jotta asteminuutit ei muutu sadoilla yksiköillä.

Jep, ja Nibe on saanut tuon automatiikan hyvin kohdilleen nykyään. Aiemminhan tuossa oli paljonkin ongelmia, usein esimerkiksi käyttöveden teon jälkeen teho jäi liian isolleen ja kone ajettiinkin sammuksiin. Tai jos pyynti muuttui nopeasti ulkolämmön myötä, niin silloinkin asteminuutit ajettiin nolliin ja kone pysähtyi. Nykyisellään taitaa aika hyvin toimia tuo säätö jatkuvan käynnin osalta, ja laskennat sen taustalla on todennäköisesti sekä oppivia että erittäin monimutkaisia.

Aikanaan on-off -koneella varustetussa rivitalossa minulla oli Talologger logittamassa menolämpöjä. Käytännössä BT25-anturin keskiarvo vastasi aina täysin lasketun menon keskiarvoa siitä huolimatta, että todellisuudessahan tuo menolämpö vaihteli todella paljon. Paluulämpö pysyi käytännössä stabiilina tuollaisessa noin 800m2 betonilaatalla varustetussa talossa. Hyvin siis toimii tuo Niben tapa laskea lämmitystarvetta, niinkuin taitaa toimia muissakin pumpuissa.

Poissa jmaja

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #49 : 11.11.20 - klo:15:09 »
laskennat sen taustalla on todennäköisesti sekä oppivia että erittäin monimutkaisia.

Aikanaan on-off -koneella varustetussa rivitalossa minulla oli Talologger logittamassa menolämpöjä. Käytännössä BT25-anturin keskiarvo vastasi aina täysin lasketun menon keskiarvoa siitä huolimatta, että todellisuudessahan tuo menolämpö vaihteli todella paljon. Paluulämpö pysyi käytännössä stabiilina tuollaisessa noin 800m2 betonilaatalla varustetussa talossa. Hyvin siis toimii tuo Niben tapa laskea lämmitystarvetta, niinkuin taitaa toimia muissakin pumpuissa.

Ei tuo todellakaan ole mitään rakettitiedettä. PI-säädin ei ole montaa riviä koodia. Itse olen sellaisen ohjelmoinut. C-koodia 319 riviä, josta puolet kommunikointia lämpötila-anturin ja relekortin kanssa. Itse varsinainen PI-säätöarvon laskenta on hurjat 9 riviä:
Koodia: [Valitse]
double PID(double error) // Must be called at 1 Hz
{
  double Kc=0.3, Ti=500;
  static double I=0.0;
  // I term is increased only when output is less than maximum to limit windup.
  if((Kc*(error+I/Ti)<1.0 && error>0) || ((Kc*(error+I/Ti)>-1.0 && error<0)))
    I+=error;
  return Kc*(error+I/Ti);
}

Loput reilut 100 riviä sitten on lähinnä virhe- ja erikoistilanteiden hallintaa (ei saada lämpötilaa, kompressoria ei saa käynnistää ennen tiettyä varoaikaa sammutuksesta jne). Tuo mun koodi ohjaa pakastimesta tehtyä kalibrointiuunia. Tuolla 319 rivillä saa lämpötilakäyriä ajettua läpi -30 C - +80C ja lämpötilan ohjaamiseen käytetään pakastimen kompressoria, sisällä laitettua vastusta+puhallinta sekä tuuletuspuhallinta, joka vaihtaa ilmaa kannen läpi. Kuumissa lämpötiloissa jäähdytys vain tuuletuspuhaltimella.

Noita sitten ohjataan releillä PWM:nä eli vastus ja puhallin ovat PI-arvosta riippuvan ajan päällä 60 s jaksosta ja kompura 6 min jaksosta.

Tuolla kalibroin tekemäni elektroniikkaa lämpötilariippumattomaksi.

Tuolla siis saa erinomaisesti lämpötilaa säätävän systeemin. Kertoimet Kc ja Ti pitää valita sopivaksi systeemiin, mutta ei noi ole niin mitenkään kriittisiä. Voisi varmasti laittaa arvot kohdilleen parilla kysymyksellä (lattia vs. patteri, vesitilavuus). Ehkä se asteminuuttiasetuskin vaikuttaa noihin suoraan.

En siis usko että ovat oppivia enkä varsinkaan usko, että ovat erittäin monimutkaisia, tuskin alkuunkaan monimutkaisia.

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #50 : 02.12.20 - klo:15:07 »
lämpökäyrän asetus tällä hetkellä 4
näillä ulkolämpötiloilla vois vaikka pudottaa, mutta ootellaan vielä pakkasia
firmis on R3, ja tällä mennään, ei mitää suurempia huolia
lämmöjaon nopeus on ihmetyttänyt minun nibessä koko ajan - olen kirjoitellut siitä aikaisemminkin
kuvasta näkee että sillä on vain 2 asetusta 57 ja 30
minulla on molemmat autolla-lämpö ja kv
onko minulla joku asetus väärin
nibe ei säädä nopeutta millän tavalla- aivan kun olisi manual päällä
tulo tekee taas silloin tällöin pientä humppaa- termarit on täysilla, mutta toimilaitteet ovat vielä paikoillaan mutta täysin auki
kaivot varmaan näyttävät hurjilta- mutta en ole huolissani
F1155-12 EM 9240R3  rv 2017 hirsitalo 175 m2 työtila 50 m2 sauna 50 m2 lattialämmitys  kv: kierto

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #51 : 02.12.20 - klo:19:41 »
Lainaus
lämmöjaon nopeus on ihmetyttänyt minun nibessä koko ajan - olen kirjoitellut siitä aikaisemminkin
kuvasta näkee että sillä on vain 2 asetusta 57 ja 30
minulla on molemmat autolla-lämpö ja kv
onko minulla joku asetus väärin
nibe ei säädä nopeutta millän tavalla- aivan kun olisi manual päällä
Kun tarkemmin katsoo noita log'eja niin kyllä LJ-pumpun nopeus on hieman vaihdellut.
Eikö automatiikka pidä jotain vakioarvoa lauhduttimen lämpötilaerossa?-
- Lämmityskäytöllä Dt on n. 4,3 -4,8 C
- KV-käytöllä Dt on n. 6,8 C
Näyttäisi että lämmityskäytöllä riittää muutaman prosentin säätö
Kun taas KV-käytöllä kierroksia säädetään alueella n. 36% - 28%

Oheisista trendeistä niitä voi ihmetellä.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa maalämmittää

• Konkari
« Vastaus #52 : 02.12.20 - klo:20:22 »
Kompressorin taajuus näyttää seuraavan ulkolämpötilaa.
Lämmön jaon delta näyttää seuraavan myös ulkolämpötilaa.
Olisiko tuo systeemi vaan noillee balanssissa, näissä ulkolämpötiloissa.

Ymmärtänyt niin, että MUT arvo asetuksissa vaikuttaa siihen kuinka LJ-delta seuraa ulkolämpötilaa.

Meillä on on/off pumppu, niin sillä varauksella  ;)
Nibe F1145-10kW+VPB200+UKV100+kaivo 180m. Pääosa 1 lehtisiä pattereita (22 kpl). Rauma -60 - 70 lukuinen yksitaso 160m2 + 80m2 n. 10-12C askartelu+varastotilaa. Osatehokone. 33->13MWh/v. KH-lattiassa sähkölämmitys.

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #53 : 02.12.20 - klo:21:59 »
Lauhduttimen dT muuttuu näissä ulkolämmön mukana, taulusta muistaakseni annetaan haluttu dT MUT:ssa ja lämpösimmillä keleillä se on pienempi, lämpösemmän pään dT:lle ei taida olla asetusta!?

Poissa rayb

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #54 : 03.12.20 - klo:09:06 »
Näin ohjelma toimi ,kuten  Roori kirjoittaa vanhoilla, ohjelmaversioilla.

Toimiiko ohjelma näin on helppo todeta asettamalla menussa 5.1.14 Mut arvo vaikka  +10C°. Silloin omalla säädöllä Dt pitäisi asettua säädettyyn arvoon näillä ulkolämpötiloilla, tai:

radiaattoriasetuksella       Dt =10C°
lattialämmitys-asetuksellä  Dt= 5C°
radiaattori +lattialämmitysasetuksellä Dt= 15C° jos muistan oikein nämä arvot

Nyt ohjelma toimii toisella tavalla, tai siinä on joku vika. Ohjelma hakee jostain setupista lämpöjohtopumpulle
kiinteän pyörintänopuuden joka se sitten käyttää koko lämpösyklin ajan.

Se että delta laskee länpösyklissä johtuu pumpun tehon laskusta syklin lopussa ei nopuuden säädöstä.

Nibe 1245 10 kw +2 kpl UKV 100 l sarjassa(asen.v.2011)
Ok-talo -1972 , 1-taso 160 m2 , isot 2-lasi ikkunat
Radiaattorit 16 kpl 2-putki, +Sabiana Mistral MI-IR1 kallioporaus 193 m akt.185m
(öljylämm. 3500-4000 l /v

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #55 : 03.12.20 - klo:13:56 »
laitoin deltan mutissa 5
huomenna nähdään logissa miltä muutos näyttää

Poissa maalämmittää

• Konkari
« Vastaus #56 : 03.12.20 - klo:14:23 »
laitoin deltan mutissa 5
huomenna nähdään logissa miltä muutos näyttää
Mikä oli MUT arvo?
Nibe F1145-10kW+VPB200+UKV100+kaivo 180m. Pääosa 1 lehtisiä pattereita (22 kpl). Rauma -60 - 70 lukuinen yksitaso 160m2 + 80m2 n. 10-12C askartelu+varastotilaa. Osatehokone. 33->13MWh/v. KH-lattiassa sähkölämmitys.

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #57 : 03.12.20 - klo:16:30 »
mut oli tehdas asennus ja lattialämmitys
lukuja ennyt muista, mutta en ollut muuttanut mitään lukuarvoja-tehdasasetukset

vaihdoin omat asetukset arvoon 5

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #58 : 04.12.20 - klo:13:21 »
Keräsin logeista edustavan pätkän missä ulkolämpötila vaihteli mahdollisimman paljon.
Poistin KV-jaksojen ajoilta mittaustiedot.
Näyttää siltä että kone käy järkevästi.
Kompressorin taajuus kasvaa ilmojen kylmetessä
Lämmönjaon Dt kasvaa
LJ-pumppu käy keskimäärin lähes vakiokierroksilla koska LJ Dt:n kasvu hoidetaan lisäämällä kompressorin taajuutta eli tehoa.

KV-jaksot ovat sitten oma lukunsa.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #59 : 04.12.20 - klo:13:37 »
kiitos
parin tunnin kuluttua lähetän viimeisin login  missä mutti on muutettu 5

siinä logit, missä on muutos tapahtunut 3.12.klo 13.50

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #60 : 05.12.20 - klo:16:05 »
Lainaus
parin tunnin kuluttua lähetän viimeisin login  missä mutti on muutettu 5
siinä logit, missä on muutos tapahtunut 3.12.klo 13.50
Itse asiasa ei aavistustakaan mitä tuon muutoksen olisi pitänyt vaikuttaa.
Oheisista Excel'in arpomista trendeistä ennen ja jälkeen muutoksen voidaan havaita että ennen muutosta vallineeseen tilanteeseen verrattuna ulkoilman jäähtyessä:
- Kompressorin taajuus kasvaa
- Menovesi pysyy entisellään
- LJ-pumpun kierrokset kasvaa
- Lämmönjaon Dt pienenee.
Minä tulkitsisin asian niin että muutoksen seurauksena tuupataan taloon nyt enemmän lämpöä?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #61 : 05.12.20 - klo:16:55 »
... parin tunnin kuluttua lähetän viimeisin login  missä mutti on muutettu 5
Mitä tarkoittaa "mutti 5" ??
Tarkoittaako se MUT arvoa (mitoittava ulkolämpötila).
Teillä sen pitäisi olla noin -35 .. -39.

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #62 : 05.12.20 - klo:17:17 »
asettamalla menussa 5.1.14 Mut -minä asetin sen +5-lattialämmitys
ts laitoin sen manuaalille

ei vakuuttanut minua tuo muutos
muuttujia oli liian paljon, huonompaan suuntaan
huonoin oli minun kannaltani kaivon kylmeneminen

vaihdoin tänään asetuksen entiselleen ts autolle

kyllä minulla alkaa olla vahva luotto niben automatiikkaan
tuntuu että tämä viimeisin firmis r3 "rauhoitti"  pumppua melko tavalla

harmittaa vain kun ei tule kunnon pakkasia, joilla sais viritettyä lämpökäyrää
taidan jättää lämmityksen odotamaan parempia kelejä ja siirtya käyttöveteen
mielestäni siinä minulla on tekemistä

suuret kiitokset koulutuksesta- oli täyttä asiaa kaikki repliikit

Poissa Roori

• Konkari
« Vastaus #63 : 05.12.20 - klo:17:18 »
Mitä tarkoittaa "mutti 5" ??
Tarkoittaako se MUT arvoa (mitoittava ulkolämpötila).
Teillä sen pitäisi olla noin -35 .. -39.
mutti 5 tarkoittanee tässä tapauksessa lämmönjaon dT MUT:ssa... 'mutti' ei taida löytyä sanakirjoista  ;)

Ehkä olis ihan hyvä käytellä virallisemman puoleisia nimiä niin seuraajat pysyvät paremmin ajatuksen virrassa mukana  :D

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #64 : 05.12.20 - klo:17:23 »
suo anteeksi minun kielenkäyttöä,parannan tapani

Mutti - perinneruoka Pohjanmaalta

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #65 : 04.01.21 - klo:19:09 »
tänään alkoi kaivot kylmenemään
taitaa olla vähän jäässä, paisuntasäilöissä pinta nousee
valikko 5.1.7 keruuhälytysasetukset
pienin keruu ulos - laittaako vastuksen päälle kun saavuttaa asetuksen tehdas asetus -8 muutin sen -5
vai mikä on yksinkertaisin tapa laittaa vastukset päälle

en lähtis tekemään mitään suurempia säätöjä
nibe on toiminut hyvin

Poissa Lappanen

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #66 : 04.01.21 - klo:19:22 »
Tuo keruun alaraja varmaan hyvä kun kone alkaa himmailemaan tehoja rajan lähestyessä ja vastuksethan saa nopeammin päälle kun pienentää asteminuuttiasetuksista sitä "käynnistysero lisälämpö" -asetusta joka vakiona 400.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #67 : 04.01.21 - klo:19:44 »
kyllä nibe alkoi himmailemaan reilusti
mutta ei siellä tullut vastuksia peliin
muutan asteminuutteja

alkoi vastukset pelittämään

Poissa Roori

• Konkari
« Vastaus #68 : 04.01.21 - klo:21:41 »
kyllä nibe alkoi himmailemaan reilusti
mutta ei siellä tullut vastuksia peliin
muutan asteminuutteja

alkoi vastukset pelittämään
Taitaa nyt sitten kaivometrit loppua...4v vanhat kaivot, vasta. Mitäs ne lämmöt siinä keruussa nyt on olleet, oliko uplink-kuvaa?
Mitens tuo LV-kierto...se voi olla aikamoinen energiasyöppö...onko tietoa sen kulutuksesta...jos vaikka siihen löytyis joku toinen ratkaisu.
Pakkaset vasta alkamassa.

Poissa Lappanen

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #69 : 05.01.21 - klo:08:22 »
Pystytkö laittamaan jotain kuvaa sun systeemistä, että mitä kaikkea pumpun ympäriltä löytyy? Onko kaivot tasapainotettu että kumpaakin kuormitetaan yhtä paljon ja varmasti molemmissa kiertää yhtä hyvin?

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #70 : 05.01.21 - klo:08:33 »
Onko kaivot tasapainotettu että kumpaakin kuormitetaan yhtä paljon ja varmasti molemmissa kiertää yhtä hyvin?
yllä olevia asioita ei ole tehty
eikä minulla ole tietoakaan, mistä pisteestä voisin nämä tarkistaa

liittenä kuva mistä näkee kaivon muutoksen

asteminuutteja säätelen-tulee hyvät pakkaset

keruuhälyn laitoin -5
LV-kierto- se on minulla hakusessa

tämän hetkinen niben käyttö
en säästele kaivoja enkä nibeä, normaalit lämmöt kaikissa rakennuksissa
smart control hoitaa veden- olen tyytyväinen ja myös uusin softa ok
rantasaunassa otin kierron pois

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #71 : 05.01.21 - klo:08:43 »
tässä vielä yksi mielenkiintoinen asia
toinen piikki kesti 10 tuntia
ja toinen 2 tuntia
ja näitä piikkiä tapahtuu joskus

tapahtuuko minun kaivossa nyt jotain vai tekeekö niben ohjelma nämä piikit vai putkisto ?

Poissa v130882

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #72 : 05.01.21 - klo:10:46 »
Onko samalla hetkellä tehty käyttövettä kun nuo piikit?
Pirkanmaa, 1-tasoinen puurunkoinen okt 180m2 rv. 2002, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1255-6 R EM 11/17 -->, kaivo 150m

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #73 : 05.01.21 - klo:11:17 »
aivan normaalisti tehty käyttövettä
esim pitempi alue 3*käyttövesi

Poissa jmaja

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #74 : 05.01.21 - klo:12:14 »
Saisiko nuo lämmenkeruu ulos ja sisään samaan kuvaan yhdeltä vrk:lta? Olisi hyvä nähdä dT, jolloin tietää millainen virtaus on. Kahdella kaivolla pitäisi painehäviö olla hyvin pieni eli virtaama suuri ja dT pieni (suurimmillaankaan ei juuri yli 3 C). Onko näin?

Toisaalta virtaama/kaivo on kuitenkin pieni ja varsinkin kylmällä keruunesteellä virtaus on laminaarinen ja silloin lämmönsiirto heikkenee eli lämpötilaero kaivoveden ja keruunesteen välillä kasvaa. Tuontapaista voisi päätellä noista n. 3 C piikeistä keruu sisään käyrässä. Mitä niiden aikana tapahtui?

Tuo sahalaita lienee Niben tekemää tehorajoitusta, kun se pyrkii estämään liian alhaisen lämpötilan kaivoon menevässä nesteessä. Tuo on säädettävissä ja oletusarvo on -8 C, jolloin tehoa aletaan rajoittamaan jo reilusti ennen ja taitaa tuossa -8C:ssä jo sammua kokonaan.

Jos tilanne on niin, että kaivo ei ole erityisen kylmä, vaan lämmönsiirto on heikkoa, voi ehkä uskaltaa tiputtuu tuota lämpötilarajaa kylmemmäksi. Tuosta toki saattaa seurata jään kertymistä kaivoon menevän putken ympärille kaivon yläosaan.

Toinen ratkaisu voisi olla kasvattaa piiskapumpulla virtausta, jotta lämmönsiirto paranee. Käykö keruupumppu 100% teholla?

Tuota asiaa voisi selvitellä sammuttamalla pumpun ja antaa keruupumpun käydä täysillä tunnin pari ja katsoa sitten että mikä on keruun lämpötila (ja onko meno ja paluu samat). Tuon pitäisi vastata kaivon veden lämpötilaa.

Tuosta sitten laittaa pumpun päälle niin keruusta tuleva alkaa tippua kun keruu on mennyt yhden kierroksen ja voi arvioida miten suuri ero on keruun ja kaivon välillä.

Onhan tuossa hirsitalossa Lapissa lämmittämistä. Onko seinät pelkkää umpihirttä? Ja lisäksi siis vielä 2x50 m2. Onko ne täysilmpöisiä? Miten eristetty? Riittääkö tosiaan 12 kW pumppu noihin? Miten kaivot on mitoitettu?

Poissa Lappanen

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #75 : 05.01.21 - klo:12:18 »
Pystytkö laittamaan vaikak käsin/paintilla piirrettyä kuvaa miten sulla on systeemit kytketty pumpulta eteenpäin?
Kerroit tuolla aiemmin esimerkiksi, että sulla on kaksi kiertovesipumppua joista toinen on lkv-pumppu ja toinen taisi pumppailla saunalle lämmitysvettä. Onko sulla joku shunttaus siinä vai miten kytketty?
Ootko koittanut laittaa Niben lämmönjakopumppua vakionopeudelle ja jos niin mille nopeuksille?

Vähän hankala enää saada kokonaiskuvaa tästä ketjusta että mitä on tehty ja minkälainen lämmitysjärjestelmä kokonaisuudessaan kyseessä..

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #76 : 05.01.21 - klo:12:59 »
keruu on autolla, ollut jo pitkään
mökit 25 cm täyshirsi
uskon että pumppu riittää, kun sais vaan lämmön hallitusti maasta
lämpötilarajaa en uskalla enään tiputtaa, nythän eilen illalla laitoin sen -5
kaivoista olen nyt eniten huolestunut
mutta esim minun viime öinen testi vastuksien mukaan ottamisella ja asteminuuttien säädöillä oli menoa parempaa suuntaan
nyt niben toiminnat kaikki autolla

lappasen toiveisiin minulla ei ole näyttöä

Poissa jmaja

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #77 : 05.01.21 - klo:13:47 »
Ei siinä nyt oikein ole päätä eikä häntää, että asennetaan MLP ja sitten ajellaan vastuksilla. Ei se mitään auta, että ajaa vain kovimmat pakkaset vastuksilla. Kaivo kylmenee otetun energian mukana eli vastuksilla pitää tuottaa huomattava kWh-määrä, jotta kaivo siitä miksikään muuttuu. Jos kaivo kylmenee liikaa, pitää asialle tehdä jotain muuta kuin ajella vastuksilla.

Itse ainakaan en oikein vielä ole vakuuttunut, että ongelma on kaivojen kylmentyminen.

25 cm hirsi on huono eriste, 60-luvun tasoa. Vaikea uskoa, että 12 kW riittää -38 C mitoituslämpötilaan, kun pinta-alaa on sentään 275 m2 yhteensä ja ilmeisesti kolme eri rakennusta, jolloin sitä huonosti eristettyä seinää on paljon.

Onkos tuolle tehty tällä foorumilla mitoitusta?

Poissa jukka52

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #78 : 05.01.21 - klo:15:12 »
älä käsitä väärin
minulla oli tarkoitus eilinen tilanne rauhoittaa vastuksilla ja nyt on pahin ohi vastukset on päällä mutta illalla otan pois
en minäkään olen varma kaivoista, onko vika siellä, itse uskon että minulla on vielä joku arvo pielessä

tuvassa tarkenee-varaava takka
ja kamina varastossa rantasaunassa takka-ne auttavat

Poissa Roori

• Konkari
« Vastaus #79 : 05.01.21 - klo:15:42 »
Eipä se taida millään 'arvolla' parantua jos kerran kämpät on oikean lämpöiset mitä halutaan+LV:tä tulee tarpeellinen määrä+kaivoista selvästi otetaan energiaa...
Eli järjestelmä hoitaa tehtävää, ainuita juttuja on vaan että kulutus on reilumpaa mitä tarjolla, eli kuluuko sitä johonkin turhaan lähi ilmaston/maaston lämmittämiseen vai onko keruuta liian vähän tai onko toinen vain pelissä tjms filunkia!?

Edit: Tuossa joku aikaisempi kuva...eikös tuon perusteella (taidettu kiertoa muuttaa tuon jälkeen) olla hävikkiä melko reippaasti