Tarkoitus on hakea lupa kaivolle Espoossa. Hakemuksessa vaaditaan pääsuunnittelija ja rakennussuunnittelija. Voinko itse toimia molempina? Itse olen kaivon mitoittanut ja paikan suunnitellut sekä selvitellyt etäisyydet kaivoihin.
Poraaja on vielä valitsematta. Sieltäkö yleensä tulee nuo suunnittelijat?
Asia on lähinnä kiinni siitä, oletko kaupungin asiaa hoitavan virkamiehen mielestä pätevä tehtävään ja riittävän kokenut. Nuo eivät suostu keskustelemaan asiasta sellaisten kanssa, jotka eivät ole valmiiksi "sopivalla aaltopituudella" ja joita mahdollisesti joutuisi opastamaan toteutukseen ja lupiin liittyvissä byrokratian yksityiskohdissa, jotka ovat alan kokeneille ammattilaisille työn puolesta selviä muutenkin. Käsittääkseni suunnittelijan pätevyys- ja kokemusvaatimukset ovat jossakin määrin virkamiesten subjektiivisen näkemyksen perusteella ratkaistavia.
Poraajat tyypillisesti tarjoavat tarvittavat suunnittelupalvelut, mikäli tätä toivotaan, ja sikäli tuo onkin perusteltua, että jos työn aikana tulee välttämättömiä muutoksia tehtäväksi, viesti kulkee vähimmällä kitkalla ao. osapuolten välillä. On myös tällöin aika selvää, kuka vastaa, jos jälkeen päin katselmoitavissa raporteissa on jotakin huomauttamista kaupungin rakennusvalvonnan puolelta.