Moro, nostanpa tän vanhan jutun pramille. Ongelmien kanssa painiville ja maalämpölaitetta hankkiville, varsinkin niille joille tulee/ehdotetaan puskurivaraajaa.
2019 laitettiin maalämpöö pirttiin, a) ku sillä säästää, b) on helppohoitonen automaatti, c) säästää luontoa.
No c) varmaan toteutuu kaikilla, a ja b varmaan omasta mielestä monilla, jotka lyä pannuhuaneen oven säppiin ja antaa vekottimen pyöriä omissa oloissaan. Niin määkin aattelin aluksi, sit huomasin ettei se ihan niin hianosti toimikkaan ku luulis.
Mistä tää sit johtu(u), siitä, jotta a) ostaja ostaa jotain mistä ei tiiä mittää, b) myyjä myy jotain, mistä ei tiiä mittää, c) asentaja asentaa laitteita ja putkia laitteeseen mistä ei tiiä mittää. Ainakin näin meillä.
Laiteet ei oo toiminut mielestäni niinkupitäs ja hakenunna syytä moiseen miältäni kaihertavaan asijaan, välillä ahkerasti, sit unehtaen asijan, "antaa olla, ei p....ka ala ronkkimalla ku haiseen".
Nyttaas innostuin asiaa tutkailemaan ja löysinkin tämän, foorumin hyvän jutun jossa paljon hyvää pohdintaa puskurivaraajan ongelmista, selvensi omaaki ongelmaa paljon.
Tämän ja pari alla olevaa linkkiä lukemalla alko hahmottuun omakin tilanne.
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=1588.0https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6761.0Eli itellä Jämä Star invertter, vastaava on Nibe 1255, kaksi kiertoa, patterit joita taitaapi olla 16 kpl eri näkösiä/kokosia. Lisäksi n. 8 neliöö lattialämmitystä ja erillinen 300l lämminvesivaraaja ja 50 l puskuri "varaaja" , joka on se ongelma kohta.
Tarjouksissa oli erinäkösiä ajatusmalleja, yhden mielestä ei tarvita puskuria toisen mielestä 50 l riittää. Jos nyt, uusilla tieroilla miettii, niin kesällä esim. 50 l puskurivaraaja on 8 neliön lattialämmölle kuin "hyttysen pas... itämeressä. Pitäs olla vähintään 250 litraa.
Sitten puskurivaraajan asennus, kun katsoo Niben sivuilta meikäläisen tapauksessa se olisi pitänyt asentaa 3 putki järjestelmällä, ehkä jopa takaiskuventiilillä varustettuna.
Meillä se asennettiin 4 putkijärjestelmällä, joka takaa täydellisen sekoittumisen nuin piänessä pöntössä. Kuten liitekuvista näkyy, paluu ( BT3) on melkein sama, kuin meno (BT25), ja tästähän nähdäkseni seuraa olematon hyötysuhde? Onko järkeä lämmittää uudelleen jo lämmitettyä vettä? Mielestäni ei.
Pienentämällä ulkoisenkierron pumpun tehoa sain paluun ( BT3) hieman alenemaan, n. 1,5 astetta, kun patteriverkosta tulee noin 8 astetta alentunut vesi.
Itse päättynyt siihen, jotta mitä piänenmpi puskurivaraaja, sitä varmemmin 3 putkijärjestelmä, siis kierrosta paluu suoraan maalämpökoneelle? Näin ainakin Nibeb "ehrotuksissa on".
3-putki takaiskuventtiilillä? Mielestäni paras?
Palaan viälä jutussa olleeseen BT12 poikkeamaan, taisi olla "Mauriantero", joka ekaksi huomioi asian. Itse nostin ko. asetusta 2>4, en tiedä miksi oli aluksi 2 eikä 0, en löytänyt asetusmuutos logista. En muista itse muuttaneeni.
No, joka tapauksessa, se oli osittainen ratkaisu ongelmaani, kun asteminuutit painui niin ales, jotta vastukset tuli mukaan. Nyt seilaa asteminuutit mukavasti.
Toki putkitus muutetaan 3:lle putkelle ja/sekä hankitaan isompi puskuri heti ku säät sallii. Isompi puskuri olis parempi, mut ei taira ees 100 l riittää poistaan katkokäyntiä, tai ees vähentään sitä kesällä, ku sillon on vaan 8 neliötä lattialämpöä, joka vaatii melkopaljo, epäilen jotta jäänyt lämpöputket liian syvälle valuun ?
No, kuitenkin jo näistä sivuista sain kovasti apuja ongelmaani, itse asiassa siihen löytyi syy. Ratkaisuhan on sitten lopultakin itsetäni kiinni. En viitti takuuseen alkaa takuta, vaikee asia, ku puskuri voidaan liittää monella tavalla?
On hinoa nährä, vaikka nykyään puhutaan " minä, minä ihmisistä", aina löytyy, kuten tältäkin foorumilta immeisiä, joille ei ole tärkeintä "minä", vaan "me". Ovat aina "valmiina" miettimään muidenkin ongelmia ja auttamaan niiden ratkaisussa.
Laitan mukaan mutaman liitekuvan, kuin on mulla menny.